torsdag 7. april 2011

Stevia og tomat…

‘Bloody Butcher’, en busktomat (skal ikke tjuvas), tåler en vernet plassering ute visst, for meg som ikke har veksthus. Skal bære frukt tidlig, (høstes fra juli ?) og greinene trenger støtte for å ikke knekkes. 180 cm høy finner jeg på nettet, men det må da enda være i et veksthus. Denne skal kunne plantes i potte, altså fyller det seg på med kandidater til min lille krok mot sør.

Så Stevia, sukkerplanten, noe for meg som er glad i søtt. Nå er det vel mer nygjerrigheten som er størst, ikke det at jeg vil ha sukkerstattingen. Den trives oppenbarligen best med fuktig jord innendørs, men med fire stiklinger, (to vedartet med blomster og to myke med store blad)  kan jeg prøve både ute og inne. Nå føler jeg meg rik. Denne har stått høyt opp på min ønskeliste.

Kvelden i dag har tillbragts i hyggelig samvær med hagelaget. Noen planter ble med dit, andre ble med hjem, er det ikke supert!  Jeg har lært meg (hvis jeg nå klarer å huske på alt..) mye nytt om økologisk hagebruk og om jordens sunnhet, selvfølgelig også kompost. Utrolig hvor rask tiden flyr. Sitter igjen med en følelese av at dette kun er starten..

Jeg vant forresten en Hibiscus også. Fikk et råd med hjem; fjerne all jord fra potten og skyll av roten. Plantere siden om den i større potte og sett den ut til sommeren, da skal den visst kunne bli et litet tre. Tja ha, får prøve få det til i helgen, et objekt til for terrassen kanskje?

4 kommentarer:

Unknown sa...

Jeg har også den sorten tomat ,nyttige tips du kom med der.
Vi får vel bare si hurra dette er bare starten på en fin tid.
God helg Marit.

Marit sa...

Det er artig å vinne planter på hagelagsmøter. Vi skal ha det første møtet på tirsdag. Hibiscus kan bli store busker. De trenger bare mye vann ellers får de lett lus. De må i hvertfall ikke bli knusk tørre. Lykke til!

Suss o Kai sa...

Vilken vacker hibiskus, så härlig färg den har kram Suss

Anonym sa...

Har prøvd med steviaplanter selv. Fikk de til å vokse fint, men det er et godt stykke til man kan bruke de til noe rent praktisk. (Ekstrakten må foredles)

Har også brukt stevia dråper, men bruker nå bare pulver fra disse.