onsdag 13. april 2011

Så blev det Ostara iår..

2,5 kg settepoteter har kommet i hus. Nå pleier nok sekkene være på 5 kg, men det er for mye her i hvert fall. Er det ikke slik at man kan dele opp poteten i to? så lenge det er øyne på begge biter. Jeg mener å ha hørt det noen gang.. Dyr og kostbare poteter blir det i hvert fall, husk at dette faktisk er snakk om norske kroner! Men, her er det ikke mulig å gå til Grev Lidl å kjøpe fersk poteter til noen øre ved St Hans, nei, vi må nok ut med minst 20,-, delikatesser med andre ord. Men poteter hører til i kjøkkenhagen, ville ikke vært foruten. Iår skal det bli stor og prima avling.

Så kom det to til frøpåsar med hjem. Må jo ha spinat og reddik. Valgte plantagens egne iår. Tenke først så dem idag men kvelden gikk fra meg, det er jo så herlig å ta vekk blad og vissent ute, så det får bli imorgen. Tenk, det ligger fortsatt noen snø rundt om  men nå er det ikke mye igjen.

2 kommentarer:

krepsemor sa...

Da vi bygde huset, satte vi poteter der som skulle bli plen, for de sa det ville bli veldig bra jord av det! Vi fikk 200 kg poteter !!! Det er jo en bra avling =) Men plenen ble likevel ikke så fin... Sorten hette Troll, og det var noe trollaktig med dem =)
Så flink du er, Mia! Jeg har mye å lære av kjøkkenhagen din!

... sa...

Jeg er plaget med kjølmark i kjøkkenhagen, og droppet potetene i fjor. I år lurer jeg litt på om jeg skal prøve å dyrke poteter i bøtter... må kanskje bestemme meg snart!
Lykke til med potetavlingen, det blir helt sikkert veldig bra :)

Reddikene fra Plantasjen har jeg dyrket flere ganger, og de har vært gode!