søndag 10. april 2011

Nå begynner det føles som vår!

Idag har jeg vart ute hele dag, faktisk gikk jeg ut riktig tidlig for å være meg. Nu kommer det første krokus, ved rosehagen og på baksiden. De jeg satt ved garasjeinnfarten har ikke kommit, dem trodde jeg ville være først..

De aller fleste av mine krokus kom i hekken forrige vår så jeg har forsøkt spre dem litt utover hagen. Kanskje ikke helt vellycket når de kommer slik i rekke og rad, men jeg håper de sprer seg litt med åren..

DSC_0023

Det kommer så mye løk rundt om, ikke at jeg husker hva alt er, som den lille hvite her under, den må jeg har satt i høstes. Finner nok ut av det etter hvert…

Jeg mente at jeg kun hadde snødropper på to steder i hagen men nå ser jeg at dem kommer både litt her og der. Jeg må ha flyttet rundt på dem. I utgangspunkt hadde jeg plantert dem i hjørnet av Trattorian, men der gikk snøen så seint at jeg flyttet noen til Pergolan også.

Nå står de under plommetre, i Lunden og på baksiden også, finner den sikkert på flere steder og etterhvert som snøen forsvinner.

Ja, for vi har da fortsatt litt av den kvar. Bedden på forsiden ligger fortsatt under 30 cm snø og det gjør halve staudetrappa også. Noen dager til med slik et nydelig vær som idag så vil den være vekk.

Mest ligger det selvfølgelig igjen i hjørnet av kjøkkenhagen. Der har all snø blitt dumpet i løpet av vinteren. Ikke at det egentlig gjør så mye, men under dette berg av snø har jeg mine komposter, jeg har helt enkelt ingen steder å legge vekk avklippet og løvet. Får saktens legge det opp på snøen og rydde om noen uke. Det er ju så mye rusk å ta vekk etter vinteren.

På sluttet av dagen la jeg over dekslet på alle kassen, de plastikklokken jeg bruker. Ikke bare gir de litt varme men det holder også naboenes katter vekk. Tenker at jeg snart kan begynner så så smått, til neste helg kanskje. Jeg har hatt ett deksel på på en av kassene siden forrige helg og ur den har telen forsvunnet, jorden var varm og porøs.

Her i kjøkkenhagen kommer det forresten frem merkelapper på hver eneste liten bar jordflekk. Jeg må ha sådd masser i høstes. Nå kan en bare vente og håpe at noe spirer. Så var det problemet da, med bondebønnene som skulle settes på samme sted..

Nesten litt synd en må på jobb imorgen, men slik er livet..

8 kommentarer:

Christin sa...

Ja, en skulle gjerne hatt litt fri nå til å nyte disse herlige vårdagene, men det er snart påske og da får vi nyte dagene med fri.
Deilig å se snøen forsvinne og at skuddene kommer på trær og busker. Tenk om noen få uker er alt grønt og flott!
Ønsker deg en super uke :)
Klem fra meg

krepsemor sa...

Endelig våres det også hos deg, Mia! Og når en tenker på hvor mye snø du har hatt, er det utrolig å se hagen din nå! Blomstrende krokuser gir absolutt nytt håp!
Ha en fin uke!

... sa...

Så fint det er i hagen din med krokus og snøklokker. Og snøen forsvinner fort nå.

Her forsvant siste snøflekken i hagen i dag, så nå er det snøfritt. Og i helga fant jeg de første krokus og blåveis i hagen. Endelig er det vår :)

Ønsker deg en fin uke!

Torill sa...

Ja, se der du. Tar neimen ikkje lang tid før din hage er komen like langt som min. Kjekt med krokusane som kjem tidleg og sprer slik fargerik glede. Med ynskje om ei varm fin hageveke.

Unknown sa...

Ja nå kan man gå på skattejakt i hagen hver dag og se gammle kjente.
Herlig tid Marit.

Stephanie sa...

Oh wow! Love the sight of those crocus. So now it is really spring time for you. I am happy for you :-D

Mariann sa...

Ja, nå er våren her, endelig. Nydelige krokusbilder. Det er deilig når det begynner å spire i bedene, og jemmen er det mye som spirer hos deg.
Ønsker deg en fin uke.

Reginas Cottage sa...

hi mia,
wunderschöne blaue krokusse und schneeglöckchen wachsen in deinem garten.ich freue mich für dich,dass es nun endlich frühling wird....genieße es.
liebe grüße ,
regina