mandag 4. april 2011

Det er ikke alle frø som spirer..

Fagerknoppurt, Centaurea scabiosa, for eksempel. En pose frø har blitt til en eneste liten plante. Nåja, jag får vel være glad for den, en plante går vel tross alt opp i opp med priset for frøene, eller? Not all my seeds germinates as well as I’d hoped for, like this Scabious Knapweed, a single plant is all I can show for.

Gojibær , Lycium chinense, har jeg priklet over to planter av. Det er jo begrenset hvor mange en trenger. De frøene har til gjengjeld spirt over all forventen. Tenk så ulikt det er. Men bær har jeg skjønt, vil ta mange år. Wolfberry’s on the other hand, turned out to give me more plants then I can use. I gave two plants new pots, that’s all I need, well a wear of there will be years ahead without fruits.

10 kommentarer:

Christin sa...

Det er så morro når man får det til. Har sådd tomater selv og håper at det bli en plante eller tre ut av det. Blir spennende å følge med fremover.
Ha en super dag :)
Klem

Åsa! sa...

Så du har satt gojibär? Så spännande! Ska verkligen bli roligt att se hur de utvecklar sig.

... sa...

Nei, ikke alle frø spirer, slik er det her også. Cayennechili f.eks har jeg sådd to ganger i vår, uten å få en eneste lille spire.

Spennende med gojibær. Lykke til med de små plantene :)

Emelie sa...

så kan det vara ibland. men va spännande med gojibären! Hur gamla måste de vara innan de börjar ge bär?

Bille sa...

Det er egentlig litt spennende med frø at vi ikke kan ta spiringen for gitt, synes jeg. Da blir det jo noen ganger ekstra stas når det som hos deg blir kun 1 plante. Hos meg er det de jeg trodde var enklest som ikke har spirt ennå, men skal vel gi dem 3-4 uker før jeg klager...

Gentiana nivalis sa...

Det var veldig flotte spirer! Jeg har slitt med løvemunnspirene mine i år, men nå ser det jammen ut til at de kommer...

Turid sa...

Jeg kjenner til det med at frø ikke vil spire! I fjor sådde jeg asters i fin fargeblanding men ikke ett eneste frø spirte. Du fikk nu i alle fall fint resultat med dine - så lykke til med dem!

Lisa sa...

En planta är bättre än ingen alls! Förstås är det tråkigt när det inte blir fler, men...
Mina flikhortensior är fortfarande så pyttesmå att jag inte riktigt tror på dem. Nåväl, det gäller att inte ge upp!
Gojibär låter spännande. De är visst väldigt nyttiga. Undrar om det går att köpa plantor någonstans...
Måndagsmys!

Furulunden sa...

Lykke til i fortsettelsen, håper de vokser seg riktig store og flotte:)Nå har jeg ordnet bildene på bloggen min, forstår ikke helt hva som skjer jeg:)

Nellie from Beyond My Garden sa...

If you just need one, they all grow. When you want more, there is just one.
good luck!
nellie