torsdag 3. juni 2021

Kjøkkenhagen, nå igjen

Det minsker av disse pluggplantene av bønner men det går ikke raskt. Jeg har satt for mange da jeg ikke trodde de jeg satt ut i mai skulle komme opp. Nå har jeg på tok for mange for min lille hage og er for snål for å ikke plante dem.

Bondbønnene først.

Satt mange ved gjerde med spalierte epletre. De får fylle ut åpningene sammen med solsikken.

Satte noen på hver side av rosenbønnene mot komposten. Ja, det kommer bli mer enn fullt ved denne kanten i løpet av sommeren og ja, jeg kommer helt sikkert angre meg.DSC_0009

Så erter, oppdaget at jeg hadde kjøpt sukkerter i år, ‘Shiraz’, disse skal få lange skolmer i purpur farge. Satte de ved trappa etter å ha  fjernet småløk. Erter og løk skal visst ikke gå sammen.

Så er det margert. Jeg klarer ikke se at de kommer, derfor kjøpte jeg en ny pose og la i ertene i bløt over natten og satte på ny. En høg sort som heter ‘Senator’. Om ikke annet så gir det meg en lenger sesong med erter hvis begge kommer.

De siste ertene satte jeg ved gamle pæretre. Jeg forsøkte ta vekk den meste ramsløken, altså med løk og det hele først. Det har blitt et plantasje av den her. Fant igjen mange ertespirer men nå blir sesongen også her.

 

Jeg har satt ut noen flere erteblomster. Mellom bondbønnene ved porten og mot garasjeveggen, ved clematisen, i Lunden. Kan være det var noe mer sted men jeg husker ikke lenger…

 

 

Så har jeg forsøkt få ut flere cosmos, blå salvie og rød salvie der hvor det ser ut å være plass…

Fikk hjem en rosmarinplante, satte ut de to jeg hadde på kjøkkenet og tok samtidig med basilikum pottene ut. Med andre ord, fullt her og. Den estragon jeg kjøpte tidligere var nok ikke for å plante ut for den ble fort slapp som de man kjøper i butikken. Men storbladet persille finner jeg ikke, den er utsolgt overalt.

 

Jeg har også gått over rips og solbær alle rede og fjernet de nye skudd som skal vekk. Stikkelsbærene fikk en kraftig tukt av saksen og nå er det mye mer luft her og betraktelig færre greiner. Satser på at det vises på bærstørrelsen mot august.

Nå håper jeg at det langsomt holder med innsats i kjøkkenhagen, er ikke helt inspirert lenger merker jeg… og det begynner bli overfullt.

Jeg har satt ned potter bland tomat og agurkplantene i et forsøk med å få vannet lenger ned mot røttene. I det nyeste agurkteltet så kommer det opp en god del gresskarplanter (tror ikke det er melon…) da det er noen bøtter bokashi under, antagelig særlig den jeg overvintret i boden. Fullt, jepp, de må lukes vekk..

Jo, jeg har to planter til som må få plass et sted. Hvis nå potetene fortsatt nekter komme opp så skal de stå der sammen med sommerblomster.

De bittesmå frøplantene som jeg priklet har tatt seg. Rød grønnkål. De skal få stå her en god tid til så de vokser til seg.

Ingen kommentarer: