onsdag 9. juni 2021

For tett mellom rosene..

Det hjelper ikke hvor glad jeg er for alle løker i blomst, det er for mye blad av dem inne mellom rosene. Jeg trenger ta opp noen løk og sette ned de største på ny, rosene, som vinteren ga hard medgang, er helt overdekket på enkelte steder.

Så fjerne en del stauder som i tillegg til å fylle ut bedene mellom roser også gjør det vanskelig å luke vekk tyskkålen. Noen stauder blir helt enkelt for ‘mye’, store og flere etter hvert og tar over.

Har så smått begynt jobben, de større løkene skal spares, alle små frø som allium gir etter blomstring, skal tas vekk. Det gjelder også irisplanter (snegl favoritter), akeleie, kuletister, blå klokker og annet som sprer seg. Inn med luft til rosene! men noen sparer jeg.

For å i begynnelsen av sesongen sagt at jeg ikke skal røre blomster bed i år, blir det nok mye styr etter hvert. Men burde sikkert vente til høsten (kommer nok ikke skje…)

Det er noen voldsomme liljer som helt tatt over den mest skyggefulle delen av rosenhagen. De trives og fortjener sin plass. Virker ikke som det påvirker clematis heller. Men rosene tyner i den dunkle tilværelsen.

Forsøkte ta opp den som står mellom liljene men det var ikke enkelt. Fikk bare med en kraftig bit av halvparten, og denne er uten røtter. Har pottet den og klippet tilbake så godt som alle blader. Går det så går det, å få den til å slå rot.

Egentlig så lurer jeg også på hvorfor jeg laget tre mindre kasser her i stedet for en større? Burde tenkte ut noe her og..

Hvis man vil drive med haging så står man aldri arbeidsledig, helt klart..

Og er man glad i planter blir det bestandig overfullt i små hager!

Ingen kommentarer: