søndag 4. mai 2014

Siste dager i hagen


Det har blitt noen timer ute i hagen. Alle frosk og annet kitch stash har flyttet ut og luking av ugress har stått på programmet. Planer om innkjøp av planter stoppet opp når jeg så værvarslet for kommende uke. Nå skal det bli kaldt igjen, uff..


I uken som har vært har jeg fortsatt med 'snekring'. Noen planker hver kveld så ble jeg ferdig. Kassene under kjøkkenfønsteret har blitt høyre. Det gjelder også særlig kassen der hvor drueplanten sto tidligere. Nå er den blitt mye høyere og sikker en god plass til tomater etter hvert. I bakkant av kassene nærmest veggen er det plast og plank nå. Håper det hjelper litt med vanning. Fortsatt mangler det jord men det kommer. Tomater, squash og annet er like vel alldeles for tidlig å sette..

.

Jeg fikk med meg sex nye Korona jordbærplanter hjem. Kan skjønne hvorfor? Jordbæren her blir liksom aldri noe av. Uansett, det er lenge siden, 4-5 år, siden jeg fjernet jordbæren fra 'terrassene' så nå satte jeg tilbake noen der. Håper jorden har hentet seg siden sist..



Blåbærkassene er malt, bestemte meg for ikke å male disse blå..,og jeg har begynt støpe trappen. Men jeg hadde ikke mer enn en sekk hjemme så lenger kom jeg ikke..



Det morsommeste i kjøkkenhagen er dette akkurat nå. Majskornen som jeg satte ner i midten av april har kommet opp!! De kom faktisk til syne noen dager før bondbønnene som jeg satte samtidlig. Men majs nå, når det skal bli kuldegrader igjen... lurer hva man tenker med iblandt. Men, bare det at de spirte er jo en seier i seg selv.

7 kommentarer:

Merja sa...

Redan blommor på jordgubbsplantorna:) Hoppas det blir fin nästa vecka...ibland händer det att de spår fel;)
Önskar dig en skön söndag!

Margrethe sa...

Jeg skjønner deg så godt! Evig optimist. Når solen skinner i april, så glemmer man at frosten kan komme igjen i mai. Men når hagegleden er der, må den utnyttes, så får man heller gå på en smell. Så langt har ikke frosten ødelagt noe her hos meg, og jeg håper det går bra hos deg også :-)! Ha en flott søndag i hagen!

Marit sa...

Huff ja, denne kulden som plutselug kom tilbake liker jeg ikke. Det har vært så surt og kaldt her, at jeg fyrer i ovnen hver dag. Søte små maisspirer som har kommet opp hos deg! Vi får håpe ar varmen snart kommer tilbake...

Bettina Bäck sa...

Gillar verkligen dina terrasserade odlingsbänkar i betong! Urhäftiga! Hur har du gjort dom? Har du armerat dom på något sätt?

Maribel sa...

Terrassen är fin, hoppas att dina jordgubbsplantor trivs där, det kommer att bli så fint. Och att frosten inte tar dina odlingar. Ha det gott /Marika

Unknown sa...

Er det betongkasser der du har plantet jordbær ? Veldig stilig. Liker det jeg har sett av hagen din. Inspirerende. Håper jeg (vi)også kommer i gang snart.

Turid sa...

Deilig når det spirer i kjøkkenhagen. Mais har jeg ikke prøvd meg på enda, men kanskje en gang :) Her er drivhuset fullt, ute er det aldeles for kaldt til å plante ut noe som helst. Men jeg nyter det uansett at snøen nesten er vekk :)