søndag 18. mai 2014

Kjøkkenhagen w.20

Søndag igjen, fortsatt nydelig vær.Og ettersom det skal holde i seg noen dager så måtte jeg helt enkelt fjerne dekslen på kassene, ellers har det blitt for varmt. Men det er fortsatt småskummelt, katter bryr seg ikke særlig om å se opp for små frøplanter.. Men kaldt håper jeg det ikke blir igjen. Så idag har jeg tilbragt et par timer her igjen. Kunne tro at jeg ikke har annet enn kjøkkenhage i hagen men det er her som min største innsats trengs nå om dagen..

I årets to trøbbelkasser har jeg satt rødbeter idag. Frøene fikk ligge noen timer i bløt først, håper det hjelper litt på spiringen. Det er da rart hvordan enkelte kasser, enkelte år, bare nekter å være fruktbare. Dette er vel tredje gang jeg sår i disse..

Ellers bestemte jeg meg for at idag er Bedadagen om enn litt for tidlig, jeg vet, det er fortsatt noen dager til 27/5 men jeg ser været ann.. Altså ble det sådd/satt en del erter og bønner igjen. På hver side av Kirsebærtre ble det sukkererter, for som vanlig har jeg alldeles for mye.. De første jeg satte har jo spirt alle rede så det blir jo litt forskjell på når de kan spises, sesongen varer lenger med andre ord.

Når jeg først hadde ut pinner til stativ for erter så satte jeg like så godt ut en del blant bondbønnene også. Det pleier jeg jo huske på for seint ellers, det er først som de ligger platt tiltrasslete etter et regn som jeg husker på det. Vakkert er det ikke akkurat nå men meget nyttig.. Bønnene har forresten vokset forbi maisen nå..

Her ved pyramiden har reddiken spirt nå men jeg fikk fortsatt plass å sette både Borlotti bønnene og Asparagusbønner som jeg kjøpte idag.

Oppe ved jordbæren har stativen fått plass og der satte jeg Pilleerter. I framkanten dyttet jeg ner noen av de lave bønnene. Bakerst, blant krusbær, satte jeg de siste sukkererter og asparagusbønner, liten tro men jeg kunne jo ikke bare hive dem etter de ble lagt i bløt..

Her bak, der hvor jeg tidligere hadde bringebær, satte jeg noen asparagusbønner og. Og i den lille trekanten på motsatt side, med jordbær, ble det sukkererter..

Forran kassen mot pæretre hadde jeg alle rede sått redikker og spinat. Nå satte jeg noen rødbeter mellom redikkene, de blir jo spist langt før det blir et problem med plass..

Så dagens innkjøp: Kørvel, som fikk erstatte den døde sitrontimian som var her.. og en Portulakk, som jeg glemte ta bilde av.. Det ble også tre rosmarin og en timian til..

Men den virkelige planen var tomater og squash, og det ble det. Nå ville jeg ikke se kassene tomme lenger. I midten av squash’en satte jeg noen pillerter og langs kante lave bønner.

Fire squash ble det. Det ser nok litt glissent ut akkurat nå men det forandrer seg sikker raskt, og dessuten kommer jo erter og bønner fylle opp..

I bakkant er det to Plommetomater og to Busktomater. Plommetomatene står i midten. Mellom tomatene satte jeg ner de stålrørene som jeg har hatt solcellelamper i. Ikke alle virker lenger men røren kan bli bra tenkte jeg når det skal gis en grunnlig vanning..

I siste kasse satte jeg en Gemini plante (vanlig tomat…), bak den satte jeg livreddende, den siste Gojibærplanten som har levt en tynende tilværelse mot veggen på baksiden..

Det siste som ble med hjem idag var den her Chiliplantaen, men den pottet jeg om og satte på terrassen. Så ja, en heldag i kjøkkenhagen igjen altså.. Men nå er det vel egentlig ikke plass til noe mer så det spørs om dette var den siste sådagen..

1 kommentar:

Unknown sa...

Så praktiske kasser, har du laget dem selv? har sagt det før, og sier det igjen....Du har en spennende og mangfoldig hage. Jeg følger med.☺