fredag 4. mars 2011

Stor eller liten hos Blommig fredag.

 

Jordärtskokkan var så hög i somras att jag inte klarade fotografera blomsterna. Den tillsammans med bondbönorna och solrosorna som jag planterade på samma ställe i köksträdgården bidrog till en känsla av jungel när jag var där. Det såg ju inte så illa ut i starten av säsongen men efter mitten av juli förstod jag vilken bom jag hade gjort.. Lagom är bäst som det heter. En annan bom jag har gjort i trädgården är alla dom små perennerna som jag klarade sätta i rabatterna mellan grannar som var minst 50 cm. Därför lagade jag till slut en liten minityr rabatt i rosenhagen och satt alla dom små där. Hoppas dom har klarat vintern för även om dom är små så är dom väldigt söta. Visar två av dom här under. Själva rabatten ligger inte längre så öde som det ser ut till för efter att jag startade med denna rabatten blev den här gräsmattan borta. Jag hann på sensommaren starta upp ett nytt ‘ta bort gräsprosjekt’

Erodium variabile ‘Bishops Form’, 5 cm..

Potentilla tonguei, 10 cm med blomsten..

Flera bidrag hittar du hos Katarina

.

25 kommentarer:

Stephanie sa...

Marvellous blooms! Oh that orange potentilla is mersmering! I like your new design for you blog. So refreshing and nice.

Lisa sa...

Vilka härliga blommor på temat ! Hi hi, jag är också bra på att sätta för stora och för mycket, på sensommaren får man nästan ta fram macheten. Ha en fin helg
Lisa/Lisas trädgård

Ruben sa...

Stort som smått - allt har sin plats i en trädgård. Väldigt vacker solros, och jordärtskockornas blommor är ju också väldigt fina!
/Ruben

Marit sa...

Den Erodiumen var nydelig!

Furulunden sa...

Det er alltid krevende i starten av et staudebed synes jeg. Det blir jo ganske fort stort.... Men vi liker jo gjerne å grave og endre ting. God fredag:)

Lone sa...

Hej Mia.
Fine billeder.
Ha en god weekend.
Kh Lone

Åsa! sa...

Så underbart med lite blomster, det var precis vad jag behövde!
Solrosor har jag planerat att odla denna sommar, någon lite lägre sort som grenar ut sig tror jag att det blir.

Må gott Mia!

Maria sa...

Tjusigt, tjusigt. Det är viktigt med både stort och smått för att det ska bli lite symmetri.

Gunilla sa...

Vilka fina solrosor.
Jordärtskockor har jag inte sett annnat än i grönsaksdisken.

Härliga bilder.

Ha det gott
Gunilla

ulla laiho sa...

Många fina bilder och blommor. Det blir vackert när man arrangerar blommor bland stenar som du gjort.

Utsikt mot Lurfjellet sa...

Fint med ny layout, litt mye stæsj på den gamle. Flotte bilder! :)

Lisa sa...

Ååh, så söta de små är (och solrosorna också förstås)! Nu längtar jag jättemycket efter vår och sommar!
Trevlig helg!
Kram

Vilt og vakkert sa...

Heisann!
Nydelige bilder! Godt det snart er bar mark.... her regner snøen bort snart, håper jeg.
Gratulerer med ny og vakker heading
Go' hælj, Mia ;:OD)

Maria sa...

Angående purjolöken, jag brukar förså mina plantor i januari-februari. Det är kanske lite sent att förså nu, fast å andra sidan gror fröerna på mindre än 2 veckor oftast så du kan ju alltid testa.

Man ska även kunna så purjolök direkt på friland, när jorden reder sig. Det har jag aldrig provat själv, så hur det fungerar vet jag inte.

Vilt og vakkert sa...

Ops..... da er det bakgrunnsfarven som er ny da.... et eller annet er det, eller ;:OD) ?????

Vilt og vakkert sa...

PS ... det som når Herren tar skjegget... det e ikke alltid man ser hva forandringen består i ... DS

Lena/isklockan sa...

Åååå så mycket fint du visar. Önskar dig en trevlig kväll. Kram

Nanne sa...

Man får utrolig lengt etter sommeren med disse bildene. Så fin bloggen din er nå.... Nytt utrykk?

Unknown sa...

Vilka söta små perenner och en fantastisk solros!!!

Kram och ha en skön helg!

AnnCharlotte sa...

Det är alla skillnader som ger spänning ;))
Ha det bra ;)

Anonym sa...

Lovely post, Mia! Oh, I love your little beds with the rocks and the beautiful blooms! i'm so inspired to create one like that!!

Berit sa...

underbara bilder!
Ha en underbar dag!!

Helens trädgård sa...

Hej Mia!
Fina bilder på veckans tema stor och liten.
Önskar dig en fin helg!

Suss o Kai sa...

Vilka härliga solroser :) kram Suss

Katarina sa...

Visst är det fantastiskt med både stora och små växter -lyckan är att ha en trädgård!