søndag 4. september 2011

En rask tur i hagen i sluttet av helgen..

Vi har hatt en fin familiehelg på Lhr og med meg hjem hadde jeg en rot av svigermors ormrot. Tenk at jeg bommet den tidligere.. denne har rosa blomster og blir ca 50 cm høy. Bistorta officinalis tror jeg den heter men det er så mange synonymer når man søker så jeg tror jeg går for dette navnet. Den skal være litt for voldsom i sin fremfart så jeg satte den ved trappa på forsiden, sammen med Campanula punctata så får dem vel bre ut seg sammen..

Nedenfor den nyplanterte litt større ormroten har jeg en bergormrot, Polygonum affine ‘Superbum’, den er mye mindre og kryper utover, blomstrene har mer røde innslag.

Hos meg er den en kantplante, står for det meste på steder hvor jeg ikke kan ha så mye annet, kanskje for det at jeg ikke er helt sikker på om jeg likt den men iår har jeg også en bit av planten i en av kassene ved rosenhagen. Faktum er at jeg nok synes den er riktig flott. Man kan ombestemme seg, det er tydelig..

Og nå står blodormroten i startgropene, om litt er den full av blomster. En bistorta det og, eller Persicaria.. Tydelig er dette kjære planter med mange navn..

En annen som er på gang nå er Clematis ‘Mrs Cholmondeley’ som skal blomstre juni – september. Bedre sent enn aldri altså, denne har stått her to somrer. Ifjor var den sykelig og spinkel men iår er selve planten kraftig så jeg har ventet spent. Det er fortsatt flere Clematis her som ikke har blomstret iår, kan det bli for fuktig for dem og?

Så rakk jeg (selvfølgelig regnet det ute..) få satt noen bulbiller i en potte, av liljen ‘Ove’, takk Smilefjes, håper jeg gjorde det riktig. Først igang måtte jeg (klarte ikke la være lenger..) se hvordan det gått for mine Lykkefundstikklinger, og, yes!! tre av dem har fått røtter. Pottet om dem i egne potter. Burde jeg plante ut dem før tæla kommer eller overvintrer de best i potter?

Ingen kommentarer: