tirsdag 18. juni 2013

Fine kvelder

Nå har vi hatt to varme sommerdager igjen. Det kom jo litt regn i helgen hvilket egentlig passet bra for det begynnte bli tørrt ute. Kveldsolen viser frodigheten i Lunden med et soft lys. Epimediums blader like jeg så godt. Denne er den som ser friskest og frodigest ut i hagen.

Ser jeg nøye etter finner jeg de små blomstrene til Dodecatheon jeffreyi. D.meadea kommer ikke als iår. Muligens det er alt for mørkt der under alle blad.

Eller er det fortsatt ganske tomt i Lunden. Solen har mulighet å lyse opp veggen. Vinteren gikk hårt ut over mine roser, særlig de som klatret på espalierene. Nå kommer de fra roten igjen, alle unntatt en, som kommer med noen små skudd som fort henger over enda og blir borte. Den misstenker jeg at jeg bare må avskrive.

Til høyre av den stora bispeluen har jeg en til. Den trodde jeg ikke kom til å ta seg, alle blad vissnet i våres og mens den bakerste blomstret og frodet så var det ikke mye mer enn tørre stengler å se på denne. Men nå, nå kommer det blad på den og.

 

Epimedium perralchicum 'Frohnleiten' blomstrer ved baksiden, i det lange beddet mellom trattorian og rosenhagen. Det er den bispelue jeg satte nærmest gjerdet. Den som er nærmre huset, Pink Alf, har ikke blomstret iår den heller.

Epimedium perralchicum 'Frohnleiten' skal jeg ha satt to av. Denne på forsiden har jeg også notert meg er den samme. Her har den frodigere bladverk igjen.

Til tider en liten prøvelse å la plantene få stå ifred, like vanskelig som ikke kjøpe nye, særlig hvis jeg begynner se på alle bare flekker hvor jeg hadde noe tidligere, noe som ikke klart seg. Men jeg forsøker og klarer meg delvis…

3 kommentarer:

Torill sa...

Heisan. Her er i alle fall flotte planter og sammenplantinger å sjå på , til tross for din kjøpestopp !! Ha det godt.

Bettina Bäck sa...

Fint! Blommorna på epimediumen är häftiga.

Marit sa...

Epimedium er så flotte! Bladverket er minst like fint som blomstene synes jeg :-) Det er veldig mye som har gått ut her også, og i år er det mange tomme hull i hagen. Det er vanskelig å ikke fylle hullene med noe ja, men samtidig har jeg ikke gitt opp håpet om at de kan komme fra rota igjen. Vanskelig det der... :-)