onsdag 23. februar 2011

Kaffesump…

Jeg må vel bare innrømme at her i huset blir det en god del kaffegrut etter alle de koppar kaffe som vi lager i løpet av en dag. Sitter nå og leser litt rundt om på nettet, lurer på om jeg burde samle alt og fordele det ut i hagen til sommeren. Jeg husker min mormor bestandig slo ut gruten etter kok kaffen i grønnsakslandet og der fant vi den største og beste meitemark en kan tenke seg.

Men da jeg noen få ganger har lagt ut gruten har det mest blitt lignende møgel på toppen så der for har jeg ikke fortsatt. Er det noen spesielle triks en bør tenke på, skal den for eksempel være helt tørr før man legger den ut? Hvis jeg begynner samle nå er det sikkert flere bøtter som kan tas ut i hagen når den tid kommer..

Leser på ulike forum at noen legger den over jorden, andre myller gruten ned. Felles synes være at den forbedrer jordstrukturen men at den ikke har det helt store gjødseleffekten. Snegler er også nevnt, noen mener gruten holder sneglene vekk mens andre ikke deler den oppfattningen. Og hva med nabolagets katter ?? Er det noen som gjort seg erfarenhet ?

Et interressant inlegg fant jeg HER, og HER… Så har jeg funnet ut at kaffegruten skal gjøre jorden surere, men hva med å blande den med treaske? Den skal jo til gjenngjeld gjøre jorden mer basisk? Det er jo nå om vinteren som disse lagrene hoper seg opp. Ville det kanskje være lurt å slå ut begge deler på snøen over min kaldkompost nå, så kanskje de evinnerlige sneglene får en hard kamp til våren..

Jeg tror like vel jeg gjør et forsøk, eller …

5 kommentarer:

Marit sa...

Her i huset er det bare mannen som drikker kaffe, men til gjengjeld drikker han mye. Jeg pleier å helle gruten opp i en boks som står uten lokk på kjøkkenbenken. Når den blir full (på vinteren)heller jeg den i varmkompostbingen.
Om sommeren legger jeg den rett oppå jorda. Kattene liker ikke lukta av fersk kaffegrut, så det har en fin effekt på det. Det er nok lurt å gjødsle litt ekstra siden jorden blir litt sur av gruten. Men jorden blir i hvertfall veldig porøs og fin av gruten.

Kathrine sa...

Her koker vi kaffe på gammelmåten, i kaffekjele. Gruten blandes med litt vann og slåes direkte i kaldkomposten.
Du kan kanskje tørke disse restene/gruten(ser jo tørre ut nesten?)og smuldre de i komposten og blande det inn?
Har hørt at rosene liker grut rundt seg, men vet ikke om det stemmer.

Kaffe er godt! Særlig om morgenen(ja, drikker masse kopper da)og med avis til, og radioen da.

:)

Stephanie sa...

This is a good thought! I am sure you will have buckets of them after winter. I tend to drink more coffee when weather is cooler. I will check if azalea loves them after this. Thanks for this idea!

Merja sa...

Kaffesump har jag provat att blsanda ner i jorden till rosorna. Och dom ser ut att gilla det!!! Fast det går ju inte nu på vintern. Häll i komposten så kan du röra runt i vår sen.
Lycka till!

... sa...

Jeg bruker å helle kaffegrut i bedene om sommeren. Plantene ser ut til å like det. Heller også rundt rosene.

Jeg har ikke brukt å ta vare på kaffegrut om vinteren, men det var egentlig en god ide :)