søndag 6. juni 2010

Efter midnatt..

Rhododendron yakushimanum ´Lumina´ Rhododendron yakushimanum ´Lumina´

Det blir så seint om kvelden nå, det er lyst til langt over 23 nå og vi har jo hatt et nydelig vær. Jeg går ut etter frokost og ikke inn før nærmre midnatt. Sommer!! Meg og navn, dette er jo den Rhododendron som heter Rhododendron yakushimanum ´Lumina´, den mørkerøde som alle rede har blomstret heter Rhododendron repens ´Scarlet Wonder´. (Beklager feilen.. ) Skjønn er den i hvert fall. Nå går jeg og ønsker meg en ferskenfarget, orange eller noe slik. Lurer om jeg klarer å finne noen…

Rhododendron yakushimanum ´Lumina´ Rhododendron yakushimanum ´Lumina´

It’s getting later and later now, before I return inside. I have enough light to work outside until at least 23.00 and we have had a lovely warm weather. I go outside after breakfast and doesn’t return inside again until midnight (of course that’s only now this weekend, one has to work..)That’s summer for me !! Well, me and names, this is Rhododendron yakushimanum ´Lumina´, the other one I showed a week ago is Rhododendron repens ´Scarlet Wonder´. Sorry if I misled someone..

Taking pictures in the darkness is fantastic, colours seem to be clearer and stronger somehow.

Geranium mac. ‘Espresso’ Saxifraga arendesii Papaver nudicaule Papaver nudicaule

geum  Geranium phaeum 'Samobor'

Brunstorkenebb ( brunnäva), Geranium phaeum 'Samobor', har vist meg sin første blomst idag, helt forførerisk synes nå jeg, mørkret ute gjorde blomsterfargen enda mer spennend.

Geranium phaeum 'Samobor' Geranium phaeum 'Samobor'

Geranium phaeum 'Samobor', a dark beauty I bought last year is starting to bloom. This time of night those dark colours seems even more mystical, as those Tulips, such a wonderful purple shade, or the Clematis ‘Tage Lundell’ ,… it’s impossible to see them with my eyes at night but through the camera, amazing.. White colours one will have no problem to spot…

Tulpan Tulpan

I det hele tatt så blir det noe helt annet om natten, disse mørke fargene ser jeg kun med kamera, hvitt å andre siden er det ingen problemer med..

Clematis alpina 'Tage Lundell'DSC_0066 

Nå skulle jeg jo skrive at jeg faktiskt mår bedre, endelig! og har begynnt med komposten, at det er så tørrt at jeg måtte vanne både i kjøkkenhagen og rundt ved alle nyplanteringer. Eller att jeg har flyttet rosen Abraham Darby over til rosenhagen fra sin skyggefyllte plassering i pergolan, lurer på om ikke Penny Lane gjør det samme etter hvert.. Dit, til pergolan,  flyttet jeg fire pioner i stedet, fra trappan.. Ved trappa satt jeg spirea, både rød og hvit, og jeg har begynnt fylle opp med stjernehyasint, camassia cusickii, for den har blitt så stor at den helt tar over der hvor den står, og den har jeg plantert mange steder ! Ikke verst for en dags innsats synes jeg, begynner å bli friskere igjen.. Men så ble klokken seint og jeg fant ut at jeg skulle tende lyktene på baksiden, der ble jeg sittendes og såg mørkret legge seg, for en underbar natt !!

DSC_0082

And so slowly, after a long day in my garden I will go to rest.. feeling thankful, finally my cold letting go of me..

 

8 kommentarer:

sweetbay sa...

Those nighttime pictures are beautiful... your days are so long in comparison to ours. Darkness falls here around 20:30 and it's so hot right now. At least it's supposed to cool Monday. Glad to hear your cold is getting better and you're having such nice weather.

Mari Anne sa...

Det er på denne tiden av året jeg har vanskelig for å forstå hvordan noen kan leve uten hage. Hvor gjør de av seg i de lange lyse nettene disse som bor i blokkleiligheter?

krepsemor sa...

Så fint og stemningsfullt, Mia! Og så bra at du føler deg bedre! Det er godt å være i hagen, og følge med på alt som skjer der, plukke litt her, grave litt der og flytte planter til en bedre plass forhåpentlig i alle fall! Deilige sommerkvelder, for det er vel sommer nå, er det ikke? Vi har også hatt en fin helg, med litt mer varme. Det ble ikke kjølig med fare for sludd, som jeg fryktet! Ønsker deg en fin dag!

Reginas Cottage sa...

liebe mia,
was für schöne Nachtaufnahmen aus deinem wundervollen Garten.Das Geranium Samobar steht schon lange auf meiner Wunschliste...ich finde es
sooooooooooo schön.Deine Tulpen und auch die tolle Clematis haben eine
atemberaubende Farbe,einfach himmlisch.Aber ich kann verstehen,
dass es nicht ganz einfach ist diese
schönen dunklen FARBEN in der Nacht
zu fotografieren,aber dir ist es gelungen.Ich finde alle Aufnahmen aus deinem Garten wunderschöööööön.
Ha en fin dag,
kram Regina

Torill sa...

Her var mange fine blomer, og fine stemninger. Herlig !!

Margrethes hus og hage sa...

Så nydelige bilder :) Det er noe eget med hagen om natten, både lukter og lyder blir annerledes, og bildene dine viser jo hvor flott plantene blir :)

Den brune storknebben har jeg også, og den er utrolig fin. Liker den mer og mer, jo mer jeg ser den!

Ønsker deg en fin dag videre. Hilsen Margrethe

Bea sa...

Åhh.. så många vackra blommor du har! Brunnävan blev fint fångad i skymningen, annars brukar den vara svår-fotad i dagsljus.
Är det mörkt på natten hos dig? Hos mig har vi ljusa sommarnätter till framemot augusti och det är den bästa tiden på året!
Ha det gott! /Bea

Stephanie sa...

Nice pictures Mia! Of course beautiful blooms also. Love the purple clematis and tulip.