søndag 13. juni 2010

Beklager feil namn..

 

Igår klarte jeg antagelig å namngi den ene geraniumplanten min med feil namn, men det er det namnet som står på etiketten, hvilket man sannsynligvis ikke bestandig kan stole på. Geranium renardii er en ‘Nätnäva’, den har ett fint nett i mitten og det har ikke min..

Jeg fikk oppgitt et godt forslag på Geranium phaeum ‘Album’ og etter å ha sett bilder på G. phaeum så tror jeg nokk også at det er riktig, bladen på min plante er kanskje litt lysere men det har kanskje med alder å gjøre..

 

Men skal dette være en Nätnäva så burde nokk tegningen av ådrer være betraklig fargerikere enn som på denne, dessuten så stemmer ikke bladen..

G. phaeum 'Album' ?

Så, er dette G. phaeum 'Album' ? Fryktelig ergelig når man ikke får rett merking på staude og annet man kjøper…

4 kommentarer:

Mari Anne sa...

Feilmerking er forferdelig ergelig, og det er veldig vanlig, dessverre. Jeg har lagt merke til at kunder i hagesenteret tar opp merkelappen fra potta for å se på den. Det er ikke alltid at den kommer tilbake i riktig potte etterpå. Men jeg tror ikke det er hele forklaringen, planteskolene har nok noe å svare for de også.

Kathrine sa...

Endel feilmerking på staudene ja, men fin er den hvite geraniumen din:)

Og så fint blå valmuesøster har fått blomst. Min har på det meste hatt 30 blomster! Den er ganske stor blitt, men i fjor var det lite blomster på den. Vi får se i år om det blir mange:)

Torill sa...

Du har jo på ein måte ikkje fått den vara som du kjøpte då.... men fin var den jo. Ha ein fin dag !

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Ja, verkligen otur! För visst är det en G. phaeum Album! Nätnävans blad är anledningen till dess namn, den har bladnerver som ett nät:-)
Ha det gott! H.