lørdag 2. mai 2009

Kordong av rips

DSC00116 Ett godt tips til oss alle med små hager men som ønsker mye bær er å lage kordonger av rips/ röda vinbär planter. På denne måten får man mange bær på en liten yte. Kordongene kan lages av en pisk eller med flere stammer. Ønsker man flere stammer så beholder man to eller så mange man vill ha av greinene i bunn av busken.

Jeg har formet mine både en- og fler stammete. Jeg binder opp hovedskottet hvert år fortløpende etter hvert som det vokser og fester det til spaljéen. Etter avling klipper jeg bort en tredjedel av årets tilvekst for å få flere grener, tror i hvert fall det er derfor jeg gjør det, funker med frukttre og ser ut å fungere bra her også.

ripsSidoskottet korter jeg forløpende tilbake. Sparer hele tiden på litt av nytilveksten. Det blir otrolig mye sidovekst på disse piskene så jeg er ofte bort å “nyper av”. Jeg ønsker å kunne se bæren. Finner jeg dem så finner solen dem. Aner ikke hvor ofte dette skal gjøres men det ser ikke ut som om de har tatt skade av mine hastig påkomne “smånyp”. Det gjelder også å holde et godt øye med marken for det har lett for å skjyte opp nye skudd rundt roten.

rips

Jeg har satt piskene så pass tett som 40 cm i den ene spaljéen og det ser ut til å gå bra.

Jag har kordonger av både rips (ribes rubrum) og stikkelsbær/ krusbär (ribes uva-crispa). Fordelen også med stikkelsebær som kordonger er at det er betraktlig lettere å plukke bæren ;-)

Jeg får mange bær uten å trenge avsette stor plass og i tillegg synes jeg desse er flotte, blir til smykke i hagen og fungerer som innsynsvern. Prøv selv, … det er ikke vanskelig og det står mye mer om skjøtsel og fremgångsmåter i hagelitteraturen. Husker dessværre ikke selv dog hvor jeg tog idéen ifra.. har vel sett det noen steds.

1 kommentar:

miss marple sa...

veldig smart!Likte spesielt godt tanken på at det kan brukes som innsynsvern. Vi har myyye tomt med myye innsyn...