mandag 11. mai 2009

Kveldsbilder fra en halvnaken liten hage

DSC00013Jeg tenkte jeg skulle legge ut noen nakne bilder fra hagen. I morges da jeg skulle på jobb hadde min hekk av småbladet lind kun knopper og ikke grønt. I kveld etter å ha luket eller i hvert fall krafset litt rundt i jorden så var det grønske. Hekken begynner å slå ut. Linden er vanligvis ganske treg av seg så når den har slått ut er det sommer. Jeg glemmer så fort hvor pass kalt og stusselig det såg ut om våren, tror ikke jeg er alene om det, så nå skal jeg passe på å ta bilder slik at jeg husker hvordan inndelingen av hagen egentlig ser ut, før alle “vegger” er på plass. Hagen virker bestandig større da, når jeg beveger meg fra rom til rom.

DSC00001 DSC00004

Dette er inngangspartiet. En stor trapp ned fra garasje nedfarten. Så mye mer enn dette er ikke hagen, ca 4 meter. “Dammen” inntil veggen er en ved balje jeg fikk kjøpt på en loppis for 20 kr en gang. Gelendret har mor selv satt opp, når vi kjøpte huset var det utrolig nokk “ fritt fall”.

DSC00005 DSC00007

Utenfor pergolan blir hagen enda smalere, det tar meg lenger tid å finne frem gressklipperen enn å slå plen, hm.. Her er også mitt garasje midt i hagen. Vi har sendt av gårde byggemelding til kommunen, planen er å få skiftet ut den stygge døren mot en vanlig dør og vindu. Håper vi snart får lov å begynne. Garasjen har man aldri kunnet kjøre inn en bil i likevel, da de forrige eiene sperret veien inn med store steiner. Dessuten har vi jo en dobbelgarasje til, og det på våres lille tomt. Men, jeg har i hvert fall romslig plass til alle hageredskap i min “bod”.

DSC00008 DSC00009

Så er det staudetrappen da, den er det rom jeg er mest fornøyd med i hagen. Har da tatt sin tid å flytte hele innkjørseln så det skulle bare mangle, tenk om jeg angret meg i ettertid…

DSC00014 DSC00018

Liggestolen står i det rom jeg omtaler som lunden. Det er nog en langsiktig ønskedrøm. Jeg har klart å plantere tre Morelltre og et plommetre her for jeg ønsker å kunne ligge under et tak av greiner som siler sollyset. Her er solen som best på ettermiddag/ kveld så jeg legger meg gjerne nedpå og leser en bok når jeg kommer hjem etter jobb. Har satt ned en liten “dam” og, det er vel helst en stein som sildrer, men den gir meg ro og hygge. Den lille bøtten jeg kom hjem med etter å ha dratt av gårde for å kjøpe en liten dam, var tilstrekkelig vanskelig å få plass med. Jeg som trodde jeg skulle ha plass til å sette ned en slik nyreformet dam i støpet plast. Nun ja.

DSC00019 DSC00020

Så hjørnet, under epletreet, savner det virkelig. Det var mer lunt å sitte her med tak over hodet. Vi var så glade i epletreet at vi fortsatt sier “under epletre”. Ja, det er veldig nære til naboen!! Rosene liker seg i hvert fall godt. Når treet er borte er det sol hele dagen her.

DSC00021 DSC00023

Alt har en bakside, så og hos meg. Tørkestativet var støpt ned i bakken her da vi flyttet in, og der måtte det bli stående mente mannen. Ikke blev det bedre av at vi installerte en varmepumpe. Kaller dette tilholdet for"trattoria". Smalt som på et fortau i Italia, med klesvask og det hele. Sol først på dagen, jeg sitter faktisk en god del her. Stedet har sin sjarm. Her på baksiden er også hagens største plen. Forståelig at jeg gidder å ligge på kne og luke bort kløver? Det er faktisk en av mine favorittoppgaver om sommeren. Har slik en lyst til å få gjort noe med baksiden i år. Plantet hekken for et par år siden og nå begynner den å bli så pass høy at den skjermer litt fra naboen. Og, for å være ærlig så er det vel eneste plassen igjen som jeg kanskje kan få plass med noen ny planter. Nå er den kun til nytte for hengekøyen, som jeg fester mellom de to stolpene. Godt at bredden i hvert fall holder til det.

DSC00025 DSC00024

Kjøkkenhagen har jeg vist før. Den er viet det største hjørnet av hagen, bak den “nye” garasjen.Mye sol.

DSC00029 Hvorfor denne redogjørelse av rommen i hagen. Fant denne boken på Ica Kvantum når jeg var hjemme i helgen. Boken heter “stora trädgårdsboken” men den har mange supre ideer for små hager. Mitt i blinken. Tenker det blir noen forandringer eller forbedringer i løpet av sommeren, ja !

DSC00006Så dagens blomst, denne lille skjønnheten stod i et blomsterbedd og skrek etter oppmerksomhet. Den har så intens farge at den nesten står og lyser. Hva er dette, en primula eller noe ? Bladen ser ikke slik ut på .

1 kommentar:

Gro sa...

Kom på at jeg muligens har en bok hjemme som er din? Skal sjekke det.... Fint innlegg, forresten. Klem