søndag 21. juni 2020

Kjøkkenhagen ved midsommer

Noe meget varme dager/ uker med godt over 20 grader resulterer i god vekst da det midt i kom en helg med hele 40 mm regn! det var for 14 dager siden. Etter det har det blitt tørt igjen. Takk og pris har det regnet kraftig siste døgn nå, rett etter bildene, så jeg håper det blitt gjennomvannet igjen, det trengs.

Bak ved garasjevegg og kjøkkenveggen vokser det godt og. Stikkelsbær har delvis blitt oppspist igjen og skilter med bare greiner. Det har jeg bommet på, får ut å sjekke om jeg finner larver. Salvien tok jeg godt tilbake og passet på og plantefarget med bladene igjen.

Det har vært vanskelig å holde tritt med vanning ved veggen, her regner det heller ikke og er varmeste plassen i hagen. Men det ser  ut å vokse. Også i kassen med vedje og safflor til slutt. Mulig jeg får noe til farging her fra og.

Helt umulig å ta en og en bilder på kassene. Det vokser. I den tomme fant jeg noen maineper og få rødbeter etter jeg tatt høstet alle reddiker og spinat. Spinat er spist i store mengder, de kom virkelig godt i år, fra denne kassen har vi spist og jeg har lagt hele tre poser med forvellet blader i frysen. Det gjenstår fortsatt en god del til middager, men nå er den på vei opp i blomst.

Løk og salat holder god vekst og så langt har det ikke hvert mye snegler. Men regner med de kommer nå med regnet, sukk.. Potet vokser i sine kasser og inn mellom løken da det sikkert lå noen igjen fra forrige sommer..

Asparges kom ikke opp forresten. Får kanskje forsøke igjen neste år, har ikke helt funnet ut hvor enda. Nå mer selges planter så jeg trenger kanskje ikke så som sist. i den lange midtkassen vokser squash litt dårlig mellom koriander og agurk urt, koriander og dill. Får noe fjerne litt mer av dem.

Ned turen er margerter. De spirte dårlig, langt fra alle kommet opp. Skyldes sikker tørken. Har satt flere gjennom ukene på forskjellige steder så kanskje jeg like vel får en del like vael. Rundt kanter i kassene vokser blant annet priklete sommerblomster.

Men bønner av de ulike slag og sukkererter kommer. Bondbønnene blomster og trenger en ny runder oppbinding.

De to sammensettingene, tre søstrer, fungerer så langt. Maisplantene kunne godt være større/ høyere men som sagt, mangel på vann. Men her kommer gullvann i tillegg til bønnenes nitrogen.

En av agurkene, de vokser godt alle fire sorter, god lufting gjennom hele døgnet og kanne med kanne vann..

Jordbær er i blomst. De første jeg kjøpte tidlig i vår er unntaket, de vil ikke. Ellers har jeg forsøkt med dekking på hvitløken. Den ene kassen ved epletre har noen få gulerøtter som kom opp fra det gamle pappbandet jeg fant. Har også mulchet med kugjødsel mellom radene, luket litt for godt da jeg tatt vekk mange beter ser jeg. Akleiene tar over og jeg har priklet ut den salaten jeg sådde ved siden av på brett. Så får jeg ut på sneglevakt i regnværet nå altså.

1 kommentar:

HWIT BLOGG sa...

Åhh vilket härligt trädgårdsland! Nu fick jag massor av inspiration :)
Sommarkram från Titti