mandag 1. juni 2020

Forsøker få oversikt, Epimedium

Jeg har noen Bispelue som jeg plantet men vet at flere nok er borte gjennom årene. Denne gule blomstrer på framsiden av huset, foran den lange  hekken, rett ved venstre hjørne på bildet under. Jeg har en Epimedium perralchicum 'Frohnleiten', men ‘midten’ på denne skal vel være litt mindre?

Så oppdaget jeg en gul til som står nede i bedet ved gresset. Denne er også gul (hadde selvfølgelig glemt denne og…) og virker ha litt mer spisse, flikete blader.

Epimedium perralchicum 'Amber queen'

Den siste er rosalila og befinner seg i Lunden. Det står en til ved siden av men den har ikke blomstret. Den her er den som er nærmest vannet.

Jeg vet at jeg har plantet Epimedium ‘Pink Elf’, men den ser ut å ha motsatt farge, altså lys på ‘toppen’ og mørkere farge i ‘midten. Denne kan heller være Epimedium grandiflora ‘Dark Beauty’.

Epimedium vericolor ‘Sulphureum’

Epimedium warleyense Orange Queen’

2 kommentarer:

Marit sa...

Epimedium er så fine! Den lilla tror jeg heter 'Lilafee' :)

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Koselig med bispelue, dine er litt annerledes enn mine, jeg har en rødlig. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg