lørdag 13. juni 2020

Beskjæring av tre ved feil tidspunkt?

 

Inn med lys og luft! jeg har forsøkt holde alle frukt og bærtre nede for enklere høsting. i tillegg har jeg prøvd å klippe tilbake skudd, JAS klipp, over flere år, hvilket resultert i kompakte, syke tre. Nå har jeg begynt ta ut mange greiner og skudd, burde sikkert vært gjort om vinteren, men det hjelper både på lys og luft. I tillegg ønsker jeg faktisk nå trekroner som  er høyere men som siler inn lyset under. Jeg er langt fra ferdig men har begynt! hvor dumt dette er får vise seg etter hvert.

Ved Pergolaen, Åkerö og Röd Sävstaholm som skulle spaljeres var vel i utgangspunktet selve idéen til Pergola. Nå 20 år seinere kan jeg bare konstatere at særlig vellykket ble det ikke. Nå er greiner kappet har tilbake og det gjenstår kun krumme stammer og noen greiner. Åkerö har dessuten noen kraftig stygge sårflater etter å ha gnisset mot espalieret over år. Disse har jeg forsøkt ‘rense’ og penslet med sårbalsam nå.

Sävstaholm har noen fler greiner igjen, bærer kart, og hadde ikke noen større sårflater.

DSC_0088

Lunden :

Morell tre opp mot staudetrappa har noen greiner mindre av de som lå på gamle ‘taket’, helt dekket av slyngrosen og plommetre blant annet.

Ikke helt enkelt å se fra oven men plommetre har blitt meget kraftig beskåret, både greiner og skudd. De plommen som kom i fjor falt ned eller var stygge.

Epletre i rosenhagen har fått åpen krone og alt som krysset, vokste inn over eller gnisset ble fjernet. Ikke stor igjen her heller. Dette tre hadde også flere stygge sår, usikker på hvorfor men synes meg huske de brukket greiner tidligere..

  Pæretre på baksiden, åpnet opp hele krona men podekvisten her mot meg fikk sitte igjen til tross sin lave plassering. Den er jo godt festet med årene om enn fortsatt litt tynn og spinkel. blir forhåpentligvis kraftigere grein etter hvert. (har kart i år !) 

Har noe til tre som skal få en omgang i løpet av sommeren i tillegg til de jeg forsøker espaliere i kjøkkenhagen.

Ingen kommentarer: