tirsdag 10. juli 2018

Papyrus

En slik varm og tørr sommer som dette vært så langt (klarer ikke skjønne det fortsatt kun er første halvdel av juli !) frister til mer ‘eksotiske’ planter i hagen, til tross at jeg vet det blir mer å ta inn og overvintre etter hvert. Men når det plutselig fantes noe så lekkert som Papyrus planter på hagesenteret bare måtte jeg ha med en hjem. Har sett disse i potte på terrasse tidligere, og da var den nesten to meter høy. Lekkert! Nå tror jeg kanskje ikke det skjer her i norden men et eller annet måtte jeg jo ha i zinkbøtta også da.

Papyrus vil ikke tørke ut og kan godt stå i lavt vann om sommeren. Om vinteren skal den ikke trenge like mye vann men vil fortsatt være fuktig. Jeg har tenkt ta den inn og få overvintret den enten inne eller i boden. Men nå skal den først få avnytes ut i sommervarmen.

Naboen jeg hadde, som hadde denne potta på terrassen, tok avlegger fra disse ved å helt enkelt bare bøye toppen ned i vannet i potta. Den varianten kan jo kanskje prøves etter hvert. Men foreløpig er den ikke større enn at jeg vil ha den slik den står nå.

Ingen kommentarer: