torsdag 5. juli 2018

Kjøkkenhage w 27

Det er et tak siden jeg noterte meg hva som skjer i kjøkkenhagen. Her skjer en god del, ikke minst må jeg vanne! og det gror i hop. Så jeg skal virkelig forsøke lære meg å så reddiker i flere omganger, tre frø om dagen hadde vært nok. Og salat burde jeg ikke ha mer enn to hoder ute av gangen, resten kunne stått i skyggen og vente til å erstatte de som er spist. Spenat skal ha godt avstand mellom plantene ellers går de opp i blom, har merkt det. Og hvor mye erter kommer far å spise? Sukkererter er det godt om. Jeg kan spise rødbeter tils jeg ser ut som en selv om litt. Hvorfor sådde jeg så mange? Men fremfor alt, jeg nyter, spiser og koser meg av det som er. Har spist squash også alle rede. Og i dag krafset jeg rundt i potetkassen og de kan spises de og. Blir flere gode middager fremover. Salat og urter er jo standard kost her i huset, henter litt grønt til mitt knekkebrød hver dag nå.

Hvordan kan det gro slik sammen når det ser så tomt ut om våren??

Dette er et frukt og bær år. Frukten blir tynnet ut hart, moreller er spist, ripsen begynner bli klar, jordbær (de som ikke tørket ut) går i munnen og i dag ble det også tre gule bringebær når jeg gikk forbi. Bjørnebærsplantene strekker seg langt og er fulle med blomster, blåbærsbuskene og.

Koriander  fyller opp hele kassen. Når den får gå i bom og sette frø så spirer desse året etter har jeg merket meg. På en måte blir de liksom ‘flerårige’. Men de smaker best som små planter og seinere på dagen var de klippet og rensket. Frem kom noen stakker erter som jeg satt mange av, i tre rader syns jeg meg huske. I mange som klart å spire i den djungelen.

(bilder av den samme kasse i kveld)

Til venstre er det forvokste reddiker i kassen. Lange sylinderformete reddiker (vi har spist masser da !!) som nå gått opp i blom. Tok bort disse i ettermiddag og da ser man meget godt hvor vi spist rent for reddiker og hvor de sto igjen tidligere i dag. De rødbetene som sto trangt er bare halvparten så store..

WOW!! Ser for en dill jeg har i år!! Her skal det også være løk og havre rot, mejram, vintersalat og sikkert noe mer. Ikke lett å se det nå!

Min hårdnakkete hvitløk har slagit snutt på seg og det pleier bety jeg kan ta dem opp. Sjekket og gravet opp en her om dagen. Passe stor. I ettermiddag tok jeg å gravet opp resten og slik at jeg kunne godsnakke purre plantene som også står her. Ikke særlig store de da men nå kanskje de har en knøtteliten sjanse i hvert fall. De fikk hyppet jord rundt føtterne og mellom fyllet jeg opp med kugjødselkompostt og vattnet rejalt både før og etter. Her under kirsebærstre var det meget tørt, tror ikke sprederen fungerer særlig godt gjennom en trekrone (som er for tett..) En ringblomst og noen vallmo fikk stå igjen.

(bilder fra i kveld..)

Denne hardnakkete hvitløken har jeg fått med meg er best nyhøstet, den lar seg ikke lagres like godt som den softneck hvitløken. Lar derfor resten sitte igjen så lenge i de andre kassene. Lærte meg også i går kveld at ‘never, never ever..’ ta bort røttene før de har ordentlig tørket, så da så, lar de sitte på altså. Burde fortsatt være greit tørkevær så de kan henge her i kirsebærtre noen dager i hvert fall.

Litt morsomt, den frodigste Potentilla nepalensis som jeg har er ikke en av de jeg plantet i staudebeddet men en som har ført gerillakrig mot meg og frøsått seg mellom plankene i en av kassene. Den er kraftig den og ser ut å stormtrives. Lurer på om den ikke vokser i bergsprekk til vanlig?

.

Hadde jeg visst at det ble en slik varm sommer hadde jeg jo sikkert kunne hatt både melon og druer i hagen..

Jeg vet jeg lar meg lure av det varme været, sneglene er der et eller annet sted. Men i dag lag jeg avklippet fra korianderplantene under jordbærplantene ved porten som mulching. Toppdekke på jorden gjør så godt for jorden og det forhindrer smutsige bær. Jeg prøver! Så da la jeg avklipp av gressløk ved den ene luftløken ved siden av porten (som er tatt ned, rutten, og det må lages en ny) og.

Ingen kommentarer: