onsdag 11. juli 2018

JAS klippen

Fotografi av Vibeke :)

JAS, de tre sommermåneder, skal være en god tid å beskjære frukt tre. Innrømmer at jeg ikke kan stort om denne klipp men jeg forsøker ta litt hver sommer slik at våre frukt tre ikke blir for store for hagen og helst bærer tilstrekkelig frukt. I år er det mye av alt. Eple tre har heller ikke latt mange kart falle heller. Med hard hånd har jeg vært rundt og tynnet ut frukt. Det satt klaser med både fire og fem frukter på Transparent Blanche tre i rosenhagen. Nå har jeg redusert klasen til et eple. Litt skrekkfyllt. Men nå, etter hvert, ser jeg at stilken på et av eplene er tykkere enn det andre. Så dette eple får sitte igjen, resterende blir klippet vekk. Bare dette tre alene fyllet opp en hel murerbøtte med eple kart. Ny tilveksten er også tuktet tilbake. Så krysser jeg fingrene da, at jeg valgte riktig eple som får stå igjen.

Plassen ‘under eple tre’ som denne heter, ikke før at det er eneste tre men her var det første når vi kom hit, har igjen plass til en stol under nederste grein. Men det spørs om jeg ikke må fjerne en til av de laveste til vinteren. Slike store beskjæringer tar jeg ikke nå.

Ingen kommentarer: