søndag 20. juli 2014

Kjøkkenhagen w.29

Det er høstetider så det suser i kjøkkenhagen, middagsforberedelsen begynner her om dagen. Med det varme været gjelder det bare å forsøke få vannet nok. Forrige ukes rapport ble ikke prioritert da det trengtes vannes før en ferietur. Takk og pris for sønn som ellers måttet vannet har det kommet ca 20 mm mens vi var vekk.

Men til tross at jeg vannet så henger bladen på mainepene, de ser ikke helt ut å orke det varme været på bladen.. Under kommer knollen, så maineper er tilbehør til grillmaten. Salaten orker ikke helt heller virker det som. Etter jeg kom hjem har jeg forsøkt vanne den, håper den tar seg opp igjen den og.

Jeg skal ikke notere meg noen lange tirader idag men er det vanlig at asparagusen setter i å vokse så mye i juli? Ville helst trott det var om våren, var det muligens for tørrt da eller er det hønsegødselen jeg la ut for noen uker siden som gjort det? Eller at jeg hadde vannet for lite? Uansett, rødbetene ser også ut å trives..

Gulerøtter og løk er også med på menyen, hvitløken som var her i er tatt opp.

Delikate delikatesse, endelig er det bondbønner på fatet igjen. Store, flate er dem, skal forsøke huske på en bilde neste gang jeg skal tilberede dem. Toppene er klippet ned enda en decimeter, det var enda ikke bønner på toppen. Nå når vi kom hjem klarer jeg jo fint og å se maisen i den første kassen, der hvor ikke bondbønnene er like voldsomme. Håper de kanskje får litt fart i den andre kassen og etter hvert, lurer på om jeg ikke bare må begynne vanne mer?

Idag åt vi erter,pillererter, fra kassen nærmest. I bakre kassen er sukkerertene, de har dessverre fått sitte for lenge og nå får de bli ‘allminnelige’erter og..

Igår spiste vi en bautasquash, stor som tre stykk antar jeg… Dette hjørnet er helt supert i år som det er så varmt. Og de ser jeg på tomatene og. Aldri hadde jeg trodd at jeg kunne ha egen tomat i salaten alle rede i juli, fra friland!

Ja, ja, det meste ser ut å gro så jeg klager ikke. Bær i frysen, bær som saft og bær i munnen er det også.

Ingen kommentarer: