lørdag 25. februar 2012

En uke etter såing..

Det går sakte mot spiring, ikke at det er mye tegn til liv enda men noen av gressfrøene har vist seg. Setaria Italica ‘Lowlander’ var den som var først ut. Forrige år når jeg sådde den tok det fire dager til spiring og det gjorde mine egenhøstete frø også denne gang.

Som en god toer kommer Lagurus ovatus Bunny Tails, så gøy for dette gresset er jeg spent på.

Så er det Pennisetum alopecuroides, ikke lange stråene men liv. Så hvis jeg klarer holde liv i dem blir det i hvert fall tre sorter gress til terrassen i sommer.

Artisjokken som jeg sådde først har jeg en stusselig plante igjen av. I skrekk for overvattning har jeg atter en gang klart å holde dem før tørre. De nye frøene jeg sådde har enda ikke spirt..

Så blodbeger som jeg priklet forrige helg. Det er liv men ikke ser jeg tegn til særlig vokst, men det kommer helt sikkert. Jeg har mange fler som kan prikles men hvor mange planter trenger jeg egentlig?

I boden lyser det døgnet rundt. Nå har vi kjøpt inn en timer som ikke er montert enda. Det er vel slik at jeg burde slå av lyset noen timer hvert døgn? Hvor mange, 6-8 timer eller hva er passe? Dette er en liten detalje jeg ikke tenkt på..

Ute har det slasket i snart to uker, det føles virkelig som vår men det er for tidlig, dette kan da aldri holde i seg. Men nok er det godt med litt sol og varme. Jeg må bare ikke få panikk hva gjelder sådd, det er fortsatt minst 10 uker til utplantering.

12 kommentarer:

Margrethe sa...

Det var godt du kom med det siste, for jeg føler at jeg er ute i siste liten hva såing angår. Men jeg bestemte meg i fjor at det ikke skulle bli såing før 1. mars. Jeg tror det holder :-). I mellomtiden koser jeg meg med Pellisene. Ny jord, nye stiklinger og klipping. Ha en god helg med tidlig vårkos.

Vivishagerom sa...

Alltid når spirene kommer så vil vi ha vår og sommer. Her er det altfor mye snø til at det skal bli vår, men det har hjelpt på med varmegrader om dagen!

Flotte spirer! Spennende med gress, det har jeg aldri prøvd før!

Ha en fin lørdag. Klem

Turid sa...

Så flink og flittig du er, her er det labert med hagearbeid. Mer opptatt av andre ting om dagen, det er lissom så lenge til vår.
Ha en fin lørdag :)

Gyldenlakk - hage og pusterom sa...

Herlig med spirer! Jeg har lagt inn bilde av noen av mine idag. Jeg har timer på fra 06-24 med lys, og 6 timers mørke i planterommet. Om det er optimalt? Vet ikke om det stresser plantene å ha (mye) lys døgnet rundt.
Nå skal jeg lese noen frøkataloger ute i ettermiddagssolen, som faktisk varmer litt! Herlig !!! Ha en fin helg :-) Bloggeklem fra Grethe

Merja sa...

Så fint det har grott i dina lådor!
Ha det gott!

Marit sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Marit sa...

Det ser ut som de har det bra i lyset ditt, dine små spirer! Jeg vet ærlig talt ikke hvor mange blodbeger en trenger, men det er en hel del ;-) Jeg får aldri for mange av de. Bortsett fra tomater som trenger noen timer mørke hvert døgn, så kan alt annet ha lys døgnet rundt har jeg lest. Ha en fin helg!

Suss o Kai sa...

Nu är det dags att se allt börja gro igen :) Kram Suss

Lisa sa...

Ååhh, vad jag längtar till att börja så! Tala om att man får nytt liv av att se hur det gror! Jag kan känna lukten när jag ser dina bilder...
Angående ljuset, så mår plantorna bra av mycket ljus. Jag brukar ha "natt" ungefär 8 timmar, det fungerar utmärkt.
Idag när jag gick runt trädgården såg jag krokus på väh upp och tulpaner. Va! Det är väldigt tidigt...
Ha en härligt lördagkväll nu. Sätt dig i soffan eller fåtöljen och bara njut = )

Kram, Lisa

Lisa sa...

Men vännen, har ni ingen nyhetsrapportering i grannlandet?!
Estelle, Silvia, Eva, Mary.
Nu vet du ;-)

Godnattkram!

Åsa! sa...

Det är en härlig känsla när det gror, tio veckor går så fort!

Inger Marie sa...

Som det spirer hos deg Mia:)
Jeg tror de kan ha godt av noen timer mørke...5-6 timer :)
Ønsker deg en fin kveld:)