lørdag 26. mai 2018

Kjøkkenhagen w 21

Mai måned har vært forunderlig. Først all den snøen som skulle vekk, så nå den førsommervarme man bare kunnet drømme om. Føles som jeg har gått rundt i shorts hele måneden jo! Det er tørt ute, kvelder hjemme går åt til å vanne. Kannen har jeg gitt opp i kjøkkenhagen for lengst, nå er det sprederen som får gjøre jobben. At vi fjernet plastlokken før 17 mai virker ikke ha spilt noen rolle så her langt.

Rødbeter, spinat, reddiker spirer og gror. Sådde inn rader med nye reddiker mellom de andre to her i kasser forrige helt og de har nå spirt. Da har jeg i hvert fall tre omganger å ta av.

De første reddikene har kommet langt, men røttene har ikke noen tykkelse enda. Har sått disse med avlange røtter igjen, i stedet for små vanlige runde. Men jeg klarer ikke huske at de pleier være så langt over jorden..?

Ertene er vel over 15 cm nå og har fått stativ..

Bondböner, bønnevikke, har kommet opp, også bønnene i bakkant har spirt til slutt.

Og Borlotto bønnene spirte i år også. Nå burde det være mulighet å høste noen til spising og, hvis det fortsetter like bra som det begynt da.. Var litt heldig med plantepyramidene fra Sørvangen, de passet akkurat, kunne ikke vært stort bredere..

Sjarlottløk, alle rede så stor, og asia salaten er spiseklar.

Hvitløken fra forrige år rundt i hagen er så stor at purreplantene jeg fikk fra S nesten ikke synes. Det var litt dumt å sette disse to i samme kasse, vet det. For jeg kommer ikke kunne ta opp hvitløk uten å ødelegge purren..hm..

Her i kassene har jeg ‘lekt’ litt, hatt litt forskjellig etter kantene som jeg ikke lenger husker hva er. Persille? Feldsalat? Mejram? uansett, det spirer.

Potetene er til slutt oppe, var bittelitt urolig en stund her, det tok så lang tid syntes jeg. Squash i bakgrunn har to blomster, artisjokk planten lever men den andre som står mer beskyttet er større. Og så denne hvitløk som er overalt da. Har sått noe på begge sider av artisjokkplanten, var det salat?

S.’s kålplanter er der i hvert fall i kveld. Frykter hele tiden at sneglene skal slå til! Er ikke så dum at jeg tror de ikke er der ute et sted og lurpasser på både kål og salat..

I bakkant har også erter spirt. Salaten er spiseklar og jeg lurer på om jeg ikke sått noe ved siden av squashen her og?

DSC_0051

I den smale lilla kassen med en asparges plante som aldri vil helt kommer lave bønner opp. I den lange kassen er det heller ikke liv, ser i hvert fall ikke minste lille anelse til asparges her, og her har den, i forskjell til den oven, pleid være tidlige. Så i den lange kassen har jeg nå i kveld satt ned mange små margerter. Så får vi se om de klarer spire i varmen. La dem ikke i bløt først..

Denne kassen ved epletre og to av de tre bak, har tynne asparges, får sette min lit til disse nå. Det er som om den lange kassen har hørt hva jeg tenkt, at jeg skal satse på disse et år yngre plantene i stedet. Men det var jo ikke for i år men på sikt.

Tomatene trenger både mye vann, det har de fått, og gjødsel ser det ut til.

Og her, artisjokk planten som lever mer beskyttet, den virker trives alldeles utmerket. Samme med basilikaen.

Bønner, salat og mais.

Jordbær blomstrer.  Så spørs det da, om det blir noen bær i år.

Ingen kommentarer: