mandag 28. juli 2014

Alltid blir det noe

Nå var det vel ikke helt dette jeg skulle notere meg men bildet er så herlig. For en sommer vi har!

Nei, det var vel heller dette kaotiske bildet som er kveldens innsats. Nå har jeg holdt på å plantert alle pottene som står på vent i noen dager. Idag skulle jeg fortsette ved Pergolaen. Men der datt jeg over brudespireaen som jeg satte for noen uke siden, tørr var den, i sterk behov av vann. Nå forsøkte jeg dessuten ‘kvitte meg med’ noen Hosta til naboen som ikke liker bladen noe særlig (hadde tenkt sette dem i hennes ugress skråning mot veien når hun var på ferie, hm, hm..)

Men ha!, nå står dom her, ved trappan mot husveggen. Jeg måtte ta opp all brudespirea som var her, tørrt så det støvet var det, det regner jo ikke om dagen og her kommer det uansett ikke noe regn under terrasseborden.. Vannslangen har gått hart i fire timer for å bløte opp jorden.

Mot muren kom en nyperose. Den har vokst i skråningen og jeg har gått hele sommeren og tygget på hvor jeg skulle kunne få inn en i ‘selve hagen’ igjen, like jo ikke disse torner men den er så pen og dufter så godt.. Jeg måtte frem med spett til slutt for å få jekket den opp av bakken, jorden er som betong akkurat nå. Ikke fikk jeg opp mye av roten heller men jeg gir den et forsøk. (har en erstatter bak komposten ellers…). Ved siden av står en rosa Astilbe som jeg knekket blomsten på i flytten. Det skal nok bli en orden her og. Jeg tygger og tygger, men nå har jeg funnet en plass til mine to voldsomme Clematiser uten å måtte bygge enda en ny espalier. Flytter dem hit i høst tror jeg, de kan dele plass med villvin og alpeclematis som er her fra før.. (Det kommer mer hit etter hvert men nå er det jobb igjen og ikke den helt lange tiden om kvelden lenger til hagen..)

Med flytt av Hosta ser det nesten tomt ut oppe i dette hjørnet men jeg har en plan her og etter hvert.. Det er fler stuader som skal på flyttefot i hagen.

Det ser litt mørkt ut, det tordner og lyner fra mørk himmel men regn kommer det ikke, kun noen få drypp… Men nå er altså brudespireaen tilbake til start, her har disse planter stått en gang tidligere som hekk. Det er da lov å ombestemme seg og det er jo faktisk en del år siden jeg fjernet dem nå mener jeg..

Plantene ser litt glise og stranete ut akkurat nå som de er klippet så hart tilbake. De er godt gjennomvannet (må bare huske på å fortsette vanne etter dette og..) men om litt kommer den helt sikkert være like tett som brudespireaen på forsiden av beddet.

Litt nå og litt da… til slutt blir jeg vel ferdig med dette og.. hagesesongen er jo ikke over bare for at ferien er det..