tirsdag 5. juni 2012

Sort som natta og Clematis

Den sorte fare har funnet seg et nytt favorittsted og jeg gleder meg. Så langt ser det ut som katta setter mer pris på den nye dammen til vannliljene (neckros) i stedet for dammen med fiskene på baksiden. Jeg bare håper det holder i seg.

Akkurat nå må man strekke på halsen for å se Clematis blomstre. Den gamle alpeclematisen blomstrer på høyde med terrassen i andre etasje.

Clematis montana, ja, jeg tror jammen det stemmer, blomstrer også øverst i espalieret på baksiden ved trattorian.

I hjørnet ved Rosenhagen har ‘Tage Lundell’ funnet det enklest å blomstre i høyden, bak epletre så høyt opp i syrinen som han klarer klatre. Nå kan ju Clematis alpina klatre godt så etter hvert overtar han nok store deler av hekken..

Blomstrer i høyden gjør kanskje ikke Clematis ‘Columella’ som heller blomstrer så langt nede at jeg må stå på kne for å fota den der den står mot et stativ i Rosenhagen..

Men akkurat disse Clematis som ikke vil blomstre der hvor de er tenkt gir meg en blomstring som ikke er helt plantlagt. Naboens C. alpina pryder godt min side av syrinhekken i staudetrappa og.

Så er det denne frøken da, Miss B. som jeg synes gjør et strålende jobb i Pergolaen.

De fem først ut altså. Håper Clematis sesongen holder i seg like flott som den begynnt.

3 kommentarer:

Mariann sa...

Håper at katten fortsetter med å holde seg unna fiskedammen.
Mange flotte klematiser som blomstrer allerede hos deg. Miss Bateman er lekker!

regina sa...

hi mia
beautiful clematis have you in your garden.
have a nice weekend,
regina

Inger Marie sa...

Så flotte klematis i blomst!!..og den sorte fare..nydelig :)

Du lurte hva jeg dekker med i grønnsakhagen..gessklipp i bedene og fliskutt,jeg kjører alle grener jeg kutter gjennom kompostkverna:)