lørdag 30. juni 2012

Hvor kommer alle snegler fra idag??

Ikveld når jeg endelig skal somle meg til å plante innkjøpen fra igår blir jeg hele tiden avbrutt med sneglejakt og fangst. Hvordan kan det være så mange ute nå? Er det værskifte på gang, litt varme hadde ikke gjort noe, og er det alt regn som kommet igår og idag?

Helianthemum hybrid ‘Amabile Plenum’.

Thalictrum delavayi, violfrøstjerne

Fire små buxbomplanter. Er dere sikre på at disse er uten virus?, spurte jeg. Hva da for virus, ble svaret, alle våre planter kommer med helsesertifikat! Ja da så, da er det vel bare tryggt da. Det er som med snelger, buxbom kjenner landsgrenser, snegler vet hvor grensen til naboene går.

Snegler altså, varmt, fuktig og ihopvokset. I aften fanget jeg minst 20 av dem. I år må jeg nok ut med melkekartonger med saltvann igjen..

På min fine Cos sallat, den som var så fin, et rikig stor hode hadde det blitt. Men, denne ekle krabaten har ikke behov for mer mat nå…

Origanu laevigatum ‘Herrenhausen’ – Mejram

Sjokoladecosmos

Clematis alpina ‘Ruby’

Noen timian..

 

Det er nesten så jeg vil misstenke den halve kubikkmeteren med gartnerjord vi tokk hjem fra søppelfyllinga i torsdags. Den ble i stort sett fordelt i kjøkkenhagen. Men, det er godt om snegler på forsiden og.

Det sorte gresset måtte jeg flytte på for å få plass med buxbomplantene. Gresset er så mørkt at det kanskje er bra med litt kontrast fra den sølvfargede plisterplantene.

og bare for å sagt det, dammen er vasket idag!

8 kommentarer:

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

Usj, så ekkelt med brunsneglene! Jeg har observert og kverket horder av dem rundtom oss, også. Har aldri sett så mange! Skrekk og gru! Jeg fryder meg over å lage regnestykker, som oppmuntring, med antall brunsnegleavkom vi kan unngå ved å kverke x antall... 15 x 400, eller kanskje 80 x 400, det blir... vanvittig mange tilsammen!!!!
Handlet forresten litt av hvert på salg idag, jeg også, nå gjenstår å spa - litt større saker også : )))

Merja sa...

Tråkigt med alla sniglarna1 Än så länge har jag peppar peppar bara de med små hus.
Fina inköp.
Ha det gott!

Vivishagerom sa...

Håper virkelig at du får tatt alle sneglene. Så flott og frodig hagen din er nå, så er det trasig at dem kommer og ødelegger!

Mye spennende å se i hagen din. Likte godt den steinen med potter, småstein og pynt. Og dammen din er så flott!

Ønsker deg en fin søndag. Kos deg! Klem

Marit sa...

Usj! De trives vel godt i dette regnet som aldri holder opp... Får håpe du får tatt alle sammen. Det er vel nyttesløst å legge ut ferramol også nå når det er så vått. Ha en fin søndag til tross for snegler!

Snäckskalsdalen. sa...

Sniglar är ett elände och var kommer dom ifrån? Det är väl så att var och en lägger vääääldigt många ägg och i år är vädret gynnsamt så det blir kanske en liten snigel ur vartenda ägg. Jag dödar dom gladeligen. Det är egentligen hemskt, första gången led jag med den dödade snigeln och nu känner jag plötsligt bara glädje när jag fått tag på en - hoppas inte det är så en serial killer kommer till....
Så många växter du skaffat! Kul! Och en Thalictrum borde jag också köpa!
Agneta kram

Mariann sa...

Det er noe herk med de brunsneglene. I vår var det forholdsvis tørt her, og da så jeg lite snegler. De siste 14 dagene har det vært varmt og vått, og da dukket det plutselig opp mengder med snegler. Jeg plukker hver kveld.
Håper buksbommene dine er friske. Jeg likte veldig godt den hvite Aconitumen din.
Ha en fin søndag!

Garden Living sa...

Uff, ja disse må vi lære å leve med, men det trenger ikke hindre at vi dreper alle vi kommer over! Se ut som du har gjort fine plantekjøp! Får håpe du ikke har fått med deg noen buksbom sopp hjem, for den er noe elendighet. Eneste fine tingen er at planten tar kvelden raskt, så du skjønner fort om du har fått det :-)

Lisa sa...

FY för mördarsniglar! BLÄÄÄÄHHHH!!!! : ((((
Varför har någon uppfunnit dem? De gör absolut ingen nytta och knappt något djur vill äta dem. Sen finns det kockar som påstår att de går att äta, men nej tack!
Fina inköp du gjort. Jag är så imponerad över att du får ner allt! Din trädgård måste vara en riktigt mysig djungel! : )

Kram, Lisa