søndag 31. mai 2009

Prosjekt – fixa baksiden !!

DSC00003DSC00010

Da har jeg begynt å “forvirkelige“ mine planer om hagens siste rom. Benken blev faktiskt så pass stabil at også min mann kan sitte på den (laget av en gammel “grillvogn”). Kassen måler 100x100 cm, hvis man ikke tenker på hjørnet som forsvinner inn. Høyden er 2x17 cm. Håndtaget til grillvognen fikk fungere som støtte til de frøsådde morellen som jeg fant.

Dette er kun starten, har MANGE !!! planer for dette rommet, det mangler heller blant annet men de får jeg kjøre noen av gangen i min lille bil, takk og pris så er 1 juni først i morgen, jeg har hele sommeren på meg…

Plantet sommerblomster i noen potter for å fylle opp med litt blomster så lenge. En rød hortensia, hydrogena macrophylla ´renate´som jeg skal overvintre i potten, og en liten Tvillingblomst – Diascia barberae i den lille “kasserollen, syntes den blev fin der sammen med den rustete kongekronen.

DSC00004DSC00006

Dette er Flekktvetann ( Rosenplister på svenska) – Lamium maculatum ´Beacon Silver´.Den har jeg planter i en gammel, ødelagt potte jeg hadde tenkt å hive.Potten gravde jeg skrå ned i bakken, slik at bare deler av potten er synlig. Planten har en krypende voskt så her kan den få bre ut seg hvis den vill.DSC00009 DSC00008

I kassen plantet jeg Lychnis arkwrightii - ´vesuvius´og Campanula persicifolia - ´weisse glöcke´.Hvit fagerklokke ( se. storklocka). Den har jeg i blått overallt ellers i hagen.

DSC00018DSC00015

Så disse små vesen; Prunella grandiflora ´loveliness´ og Scabiosa columbaria ´pink mist´.

DSC00012 DSC00013

Så en mørkbladete plate til, Eupatoriom rugosum ´Chocolate´, ( hjortetrøst). Tradescantia andersoniana ´little doll´ ( blomstervandrer) DSC00014 DSC00016

Japanstarr – Carex morrovii Ice Danse. Jeg har aldrig plantet gress i min hage ( annet enn det som er plen) så dette blir spennendes. Ønsket meg egentlig blått gress – blåsvingel eller ett eller annet men det fant jeg ikke. Står på ønskelisten.

DSC00017 DSC00011

Fyllte ut med noen sølvfarvete sommerplanter så lenge. Kassen er jo ikke så stor att det får plass all verldens planter. Satt i hvert fall 2 løker av keiserkronen, Frittilaria imperialis ( gul som jeg fått av TWH) i hjørnet bak morellen. Tenkte kanskje sette fler løk mot høsten. Aner ikke om noe av dette overvintrer. Min erfarenhet tilsier at det er litt usikkert…

Ingen kommentarer: