onsdag 20. mai 2009

Blir det noen jordbær i år?

DSC00038 Fant årets første jordbærblomst når jeg hold på ute i kjøkkenhagen i helgen. Når jeg først var i gang og husket på gjødsel til mine bærplanter tog jeg like så godt å la ut kugjødsel blant jordbærplantene også. -“Gödsla jordgubbarna väl om du vill ha en stor skörd. Tillsätt färsk gödsel eller mald torkad kogödsel på hösten.”, skriver Bakker. Det må da gå bra også om våren, eller resulterer det i for mye blad og for lite blomster/ bær?? De liker seg også i “väldrenerad” jord, det må da mine terrasser ha sørget for. Det jeg ikke sørger for er vekselbruk. Har ikke skiftet plass på jordbærene på mange år men i fjor skiftet jeg ut jorden. Tog vekk den gamle og la i ny plantejord, det måtte da være godt for noe? Det er jo ikke så lett i en liten hage å drive å flytte rundt jordbærplanter. Mine terrasser er der de er… Blir det ikke rikelig med bær i år får jeg vel skifte plass med ørter til neste år da… Så, sist men ikke minst, må jeg huske å vanne regelmessig. Det er jeg dårlig på, å vanne altså, det går liksom i glemmeboken.

DSC00036 DSC00034 DSC00035

Her samses solbær, stikkelsbær og jordbær om plassen. Det skrå bakkeplanet er støpt til “terrasser”, solbæren får være hekk og kordonger av stikkelsbær vokser på staurene.


3 kommentarer:

Gro sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Gro sa...

Oj! Der kom det ny fane og jo! Vi må nok ta en bloggekveld sammen! Gro

Gro sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.