tirsdag 13. november 2012

Kardinal lobelia

Frøsådd er ikke bestandig like enkelt, i hvert fall ikke for meg. Forrige vinters drømmer om fantastisk flotte planter og gress ble kanskje ikke helt alt hva jeg drømte om. Lobelia cardinalis samlet jeg frø fra forrige høst. Hadde en potte i dammen på baksiden, som blomstret godt. Akkurat den potten tok jeg inn i boden over vinteren, den overlevde men har nektet blomstre i sommer. Denne frøplanten derimot tok fatt i blomstringen i oktober.

Rent bortsett fra at plantene ikke ville blomstre så spirte frøene utrolig godt. Jeg har priklet ut massevis av dem i rundt om i hagen, vel vitende den helst vil ha litt vann om føttene, men overvintringen ute er jeg også heller skeptisk til, går det så går det.. Trenger vel ikk tillegge heller at det ikke ble noen ny frøsanking i høst, det var helt enkelt ingen å samle inn..

6 kommentarer:

Vivishagerom sa...

Denne var utrolig flott, og så fin rødfarge!

Klem Vivi

Unknown sa...

Den har en nydelig farge og er en flott plante.
Lykke til med overvintringen, Marit.

Susanne sa...

Ærgerligt at den ikke rigtig har villet blomstre. Den har en smuk intens rød farve, som helt sikkert vil lyse dejligt op i en potte.

Marit sa...

Jeg har sett den i frøkataloger, men ikke i virkeligheten. Den var jo kjempefin. Synd at den er så vanskelig å få til å blomstre da. Men du fikk det jo til!

Annes hageverden sa...

Nydelig rødfarge! Kanskje vil den blomstre til neste år hvis overvintringen går fint. Lykke til.

Anonym sa...

Så fine gress! Etter tips hos deg forsøkte jeg haresvans? I år og den ble nydelig! Men den er dessverre bare ettårig. Hilsen Maria fra et hageprosjekt:)