mandag 19. november 2012

Gresslige oppsummeringer (4)

Et av alle gress som jeg var utrolig spent på denne sommer var Coix lacryma-jobi, et tøfft gress som skulle få frøer jeg kunne bruke som perler. Nå ble det ikke slik da men et flott gress i potte ble det i hvert fall. Spesielt i denne potte der den kunne få god plass til røttene. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg ikke fota det mer enn dette, men slik ble det..

Nå krysser jeg fingrer og tær for at overvintringen i boden skal gå min vei. Litt grønnt er det jo fortsatt. Jeg satte også inn den lille potta med det samme gresset. En av to må da bare lykkes.

Tror kanskje gresset hadde foretrukket litt større potta men det ble liksom aldri av. Begge gress tok jeg inn i god tid før snø og frost, satte dem ved garasjevindu så de fikk litt lys. Nå har ikke overvintringen av gresspotter vært særlig vellykket hittils, de aller fleste takket for seg forrige forsøk..

Men, skam den som gir seg, i boden satte jeg også inn to potter av Juncus effusus spiralis. Den høyre er den som jeg kjøpte for to år siden og den venstre som er mye kraftigere er den jeg sådde av egenhøstete frø i vinter. Det ble faktisk to planter av frøene, den andre satte jeg rett i bakken ved dammen. Skal bli spennende å se om den klarer vinteren.

( den fra eget frø, bilde fra siste juni…)

Og dette gress holder hva navnet lover. Spodiopogon sibiricus ser ut å være herdig her i H4. Begge gress i begge potter kom tilbake med god vekst i år og, overvintret ute ved sin plass på terrassen (litt for store potter for å settes mer beskyttet også…)

Rådyrstunge, Panicum clandestinum, som jeg sådde i fjor klarer i hvert fall vinteren ute i hvert fall den første. I år satte den til og med noen frø (som jeg glemte sanke inn….) Den brer seg litt ut men ikke mer enn at jeg klarer ha den der i beddet. Neste år blir en annen historie..

Den på baksiden, som jeg for sikkerhets skyld satte i en gammel knust potte, klarte seg den og men vokste seg ikke like kraftig (i sommer som vanlig har det blitt en god del seine kveldsbilder…)

4 kommentarer:

Marit sa...

Så mye flott gress du har! Bare ikke smitt meg med den dilla også... ;-))
Den som heter Spiralis husker jeg ble solgt som potteplante for noen år siden. Den er virkelig artig! Angående noe du skrev om i går, den Opiophogon 'Niger' har jeg hatt i flere år her. Den overlever hvis du planter den på skrå så alt vann renner vekk. Det er i alle fall det jeg har funnet ut. Jeg regnet det så det spruter. Ikke mye rimfrost igjen her, nei... Kos deg med Gardeners World i kveld da! ;-))

Vivishagerom sa...

Det er så fint med gress. Her var det mye fint. Jeg har aldri prøvd å så gress før, men du gir jo inspirasjon til å prøve!

Ha en fin dag! klem

stallnilsen sa...

Masse flott gress har du, lengter til sommeren når æ ser bildene dine :)
Takk for koselig kommentar inne hos mæ.
Hilsen Lisbeth ;)

Törnrosa sa...

Härligt med gräs. Och så användbart. Vackra sorter du har.
Hej från Törnrosa