torsdag 20. juli 2017

Niwaki ?? Topiary??

Jeg har funnet et nytt mysterium i sommer. Har sett flere formklippet tuija som har hatt mer halvrunde former enn kuler. Jeg har jo ikke japansk hage og har ikke heller sett mye på dem. Men et litet forsøk må til. Derfor har den ene tuijaen sluppet til. Denne hadde også tidligere ‘baller’ men nå har jeg endret litt på formen, igjen..

Forskjellen er fremst at jeg fjernet alts om vokset nedover i selve ‘ballen’. Jeg håper disse da skal kunne formes mer som små skyer (moln) etter hvert som kan få vokse mer inn mot hverandre. Noen av de nederste har jeg også bøyet ut, men hjelp av noen steiner..

DSC_0198

Den største forandringen er vel kula i midten som var større enn de andre. Den har jeg delt opp i flere mindre deler, holdet på plass med litt snor så lenge.. Med litt godvilje kan man se at det blir noen nye skyer etter hvert her..

Rett over disse har jeg laget delt en kula i to med hjelp av stein her og.

Så nå har denne stakker tuija fått gjennomgå noen store klipp igjen og jeg kan se frem mot minst ti nye år hvor jeg antagelig er den eneste som ser målet.. Hva denne typen formklipp skal kalles er egentlig av mindre betydelse, får rett og slett bli just det, formklipp.

Så har altså denne skiftet form, igjen.. til dette:

2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Fint med formklipping, gir spennende innslag i hagen.
Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

fruens flora sa...



Hei Mia. Artig med klipping av busker. En kan lage flotte kunstverk. Flott grønnsakshage som du viste i forrige innlegg. Ønsker deg en fin kveld.
Hilsen Hanne-Lise.