søndag 25. juni 2017

Skiftende fokus

Tilbake i hagen igjen etter St Hans helgen, og hagen trekker seg til meg. Fokus skifter hvert år merker jeg, i år har det vært mye på fremsida igjen. Før vi dro hadde jeg noen time med hekken på forsiden, kan nok være glad for det nå. Stammene står som et gelender bak det lange beddet, hadde jeg ikke tatt det ville nok greinene dekket det meste..

Det finnes planter og blomster i det gamle lange beddet på topp av steinene men i år er det jo nederst som er fokus. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg fjernet den brudespirean. Så mye mer gøy med planter, og mye, mye mindre å klippe..

Alunroten bidrar med farge og de planter jeg delt og satte ser ut å ha tatt seg så det henger ikke så slappt her lenger. Må huske å spare litt plass til enda mer vårløk som må settes i høst, ikke minst Allium.

Men jeg er fortsatt på jakt etter noe mer. Har man ekstra plante plass må den utnyttes og jeg har fortsatt lyst på nytt..

Så nå ble det noen nykomlinger igjen. (Før det ble for seint var de plantet...)

Her, foran liljene, en Baptista ‘Dutch Chocolate’. Den skal trives i veldrenert, sandblandet leirjord i full sol, så da burde plassen foran staudetrappa passe godt.  Planten skal gi et tett bladverk og som navnet sier skal blomstrene være brunlilla. Denne tror jeg ikke har blomstret enda så juni-juli gir muligens en mulighet for å se blomstrene, om de kommer i år da. At den skal være tørketålig og tiltrekke seg sommerfugler gjør den ikke mindre populær nykomling. Så spørs det da, om den trives og om den viser seg være en plante som sprer seg, håper ikke for mye i slik tilfelle. Høyde ca 80-120 cm? Tror den kalles for Fargeskolm?

Så er det denne, Saxifraga fortunei ‘Rubrefolia’, de har så lekre blader, lyser opp på lik måte som alunrot. Denne blir ikke så stor, ca 25 cm, skal blomstre i hvitt sept-okt. Den liker seg i halvskygge og vil ha det fuktig men veldrenert. Den forrige, ‘Mount Nachi’, har klart vinteren så jeg håper det kommer gjelde denne og.

Thalictrum delavayi ‘Hewitt’s double’ har jeg prøvd ut noen ganger nå, liker den så godt, særlig de lilla dråpene som henger i knoppstadiet. Nå gjør jeg et nytt forsøk her . Det er den venstre av de to jeg plantet i kveld. Den høyre er Thalictrum delavayi ‘Album’, en hvit vingefrøstjerne, den har jeg ikke hatt tidligere. Begge blir ca 100 cm høye og blomstrer juli-august. Jeg tror den liker seg i halvskygge.. ??…

 

Den jeg har kvar er en jeg frøsått og den står også på fremsida. Sån helt i midten av ‘krattet’ nærmest postkassa. Lurer på om jeg sett den blomstre?

Så har jeg fått meg enda et nytt gress i år. Hakonechloa macra ‘All gold’. Jeg har ikke tenkt på at det finnes forskjellige farger på dette gress. Den her har helt gule blad. Plantet den ved den gamle men ikke helt her hvor jeg planlagt, (det får komme ny bilde i morgen…). Det andre Hakone gresset fra tidligere i år virker være helt grønnt.

Ved siden av, mellom de to Hakonegressene plantet jeg en Veratrum formosanum. Den skal få brunsorte blomster i jul/ aug men jeg var ikke klar over at den er så giftig !?! Denne burde jeg nok kvitte meg med, i det minstre plantere et mindre utsatt sted (og da med dødskallebilde ved siden av), kan tåle halvskygge.

2 kommentarer:

fruens flora sa...



Hei Mia. Skal si du har mye i hagen din. Er også veldig begeistret for alunrot. Nydelig bladverk. Mine skal jeg plante sammen, må bare finne plass. Jeg elsker prydgress. En dille jeg har hatt i flere år.Ønsker deg en fin dag.
Hilsen Hanne-Lise.

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Kjekt å jobbe med litt forskjellige prosjekter ha en fin kveld, hilsen ingeborg