lørdag 9. mai 2015

Tordagstur til hagesenter..

I går kveld ble det en tur med naboen, jeg var jo ikke uvillig direkte. Blandt annet kom det med en liten lønn, Acer palmatum, ikke den Orange dream som jeg var på jag etter men like vel.. Nå får den stå i potta og vente til tulipanene blomstret over. Men faktisk så sto jeg og tenkte i ettermiddag at de skulle jo kunne stå i en vase og, de tulipanene alstå..

Idag har jeg vært ute for å rekke mest mulig før regnet tok til igjen. Den siste uken har vi fått med enn 50 mm tilsammens. Det trengtes sikkert men nå er det bra, det holder..

Begynnte dagen så pent med å rydde vissent og krafse litt i jorda her mellom rosenhagen og trattorian. Skulle jo få plantet staudene jeg kjøpte igår tenkte jeg, og det er ikke bestandig like enkelt å vite hvor det finnes plass, ikke alt har kommet opp enda. Men så ble det til litt mer plank og jord forståss. Her nærmest til venstre så ble det en plank som delte av i to, en høyre som fått ny jord. Da må jo de stauder som var der graves opp og siden plantes på ny. Håper jeg fikk med meg de som var..

Det som det startet med var egentlig denne. ( i bakkant). Her skulle jeg sette de to nye phlox plantene. Men det er slik helling nedover at det er vanskelig å få jord å ligge igjen helt øverst. Eller sikkert ikke, det er nok bare noe jeg tror.. uansett, det ble mer plank og jord her og..

Phlox paniculata ‘Orange Perfection’

Phlo paniculata ‘Blue boy’. Her står en Tyrihjelm og en liten ‘Tanna’ fra før. Dessuten så kom to avblomstrete potter vipeegg her og.

Den tredje stauden jeg fikk med hjem er denne Heuchera ‘Frosted Violet’. Her i beddet er det noe jeg, den store himalayafotblad eller hva den heter, ser ikke snurten av den enda… ja, ja… tror jeg har noen planer for dette beddet utover mai i hvert fall..

Siste mann ut..

Hemerocallis ‘Jovial’, satte den her på hjørnet hvor den ene Stella d’Or ble fjernet i høst. Nå er det atter fem i denne kassen, men det er plass til en til..

Rosenkål, dill og maisplanter kom med hjem, og to bergfletter til amplene på baksiden. Ikke noen bilder men for å huske så ble rosenkålen satt i kasse 6+7, ihop med redikker. Jeg synes egentlig jeg klarte meg ganske bra, naboen hadde mer med hjem.

2 kommentarer:

Hageidyll i Sonvika sa...

Farlig å dra på plante-shopping ! Alt for fristende. Men det ser jo ut som du har plass og vet hvor du skal plassere det nye.
Lykke til, og kos deg med planting :-))

Merja sa...

oj vad det växer i din köksträdgård!!
Ha det bra