mandag 4. mai 2015

Kjøkkenhagen w 18

Reddiker er bestandig gøy å så tidlig på våren, de er takksomme og kommer opp uten problem som regel. Min største utfordring med disse frø er å huske å så dem i omganger (notert bak øra til helgen..)

Det samme gjelder  spinaten. (Må huske å få sått fler frø nå). Ikke for at de ser like store ut som reddikene men de har vel kommet omtrent like langt.

Skorsonnerrot/ svartrot, de jeg sådde av fjorårets frø samtidig i midten av april har også kommet opp,  ikke alle men en del i hvert fall. (må huske å kjøpe og så fler frø!!) De er ikke helt lette å få øyne på da de akkurat nå mest minner om små gress strå. Hadde det ikke vært for hatten så hadde jeg nok ikke sett dem..

Og se, her spirer sallaten, men bare den grønne tror jeg, ikke lett å se noe røde blader nå i hvert fall. Mellom disse så er det faktisk rødbeter som kommer opp!

Litt dårlig skjerpe og fokus med de er da der. Det var litt overraskende, så tidlig.. (får så noen rødbeter til ved reddikene og tror jeg..)

Ved siden av løk (som så vidt begynner synes som grønne prikker i jorden..) så kommer kornblomster spirer. Nigella spirene har ikke vist seg… ikke gulerøttene heller..

Hvis jeg spaner skikkelig godt etter med zoom på øynene så ser jeg en spire av potet, men da skal jeg se godt etter. Bondbøna derimot klarer jeg ikke å se det minste av, enn mindre mais.. Na ja, enda tidlig. (I morgen skal jeg på gartneritur, da må jeg ha huskelisten klar. Erter og bønner er ikke i hus enda de heller.. Hva mer skal jeg ha? Det er jo fortfarande plass til øvers for noe mer. Plass til squash skal jeg finne, til noe tomater og. Men kål blir det neppe iår..hm..)

Den der første, lengste asparagus stilken som kom opp tidlig, den brøt vi av og spiste rå ståendes i kjøkkenhagen i går. Köstlich! Ikke annet å si. De fleste her som er lengre er tynne men ved siden av kommer det noe som ser mer lovende ut.

Disse er kraftige, kommende middager vil jeg tro. Flere av plantene her er nå inne på sitt fjerde år (sått tidlig inne 2012). Andre i hagen kun det tredje..de må vente til neste år..

Kanskje ikke helt enkelt å se de spirene bak den kinesiske gressløken.. Da er det lettere å se den siste –12 planten som havnet bak ved rabarbra på en nok så dårlig, kall plassering. Den har ikke kommet så langt som de jeg dekket men her kommer det i hvert fall en kraftig nå.

Og kraftig er fjorårets ruccolasalat, denne må være den flerårige, men vi trenger ikke handle den noe mer denne sesong på butikken.

Så hvitløk, de små frøene som kom i toppen på løken i fjor satte jeg tilbake i bakken ved jordbærsplantene. Gøy å se at de spirer. To-tre år eller hvor lenge må jeg vente på høsting?

Selve jordbærplantene har jeg jo liten tro på og de burde egentlig blitt tatt vekk, men nå tør jeg ikke røre noe her..

Dette lurer jeg på om det ikke også er hvitløk? Jeg har det med å dytte ner småløk om høsten…

Det var vel alt, gjenstår bare å si at det nok bli en god del bær i år også.

3 kommentarer:

Nora sa...

Her var det mye snadder, blir nok mange gode måltider av dette!
Klem!

stallnilsen sa...

Så masse fint du har i kjøkkenhagen din, min kjøkkenhage sprer sæ bare med villjordbær, så æ trur ikke æ gidder og holde på med den iår,satser heller på villjordbær, det er godt det :O)

Ha ei fin uke videre.

Hilsen Lisbeth :O)

Merja sa...

Så vackra blad på rädisan:)
Ha en fin dag!