fredag 1. juni 2012

Litt i kaldeste laget

Ikke langt unna frost, eller snø og!, for den delen. Slik var det i morges, og like kaldt er det nå. Stakker fisker i dammen.. Aftenvakt ga mulighet både til Plantasjentur på formiddagen og hekkeklipping seint i aften, så litt blir det da gjort..

Cornus canadensis, (jo da, jeg vet jeg har den fra før, den planten ser dog meget pusslete ut. Den var helt overvokst av hasselurt så nå har jeg flyttet den og ..) fikk en plass bak plommetre oppe ved trappa.

Tiarella cordifolia, også denne har jeg fra før.. men idag var det skyggeplanter på ønskelisten. Klaseskumblomsten er jo veldig søt. Satte den bak peonen så nå er den nederste kassen full igjen.

Lysimachia ‘Autumn Snow’, denne hvite fredløs satte jeg i midtkassen. Håper den nå ikke sprer seg mer enn at jeg klarer holde den i sjakk. Hvitfarge her i skyggen tror jeg passer godt. (Rosenspireabusken har forresten flerfargete blader i år og.)

I staudetrappa er det var det noen huller å fylle. Jeg såg meg nødt å kjøpe en ny Gaillarda ‘Kobold’, den jeg hatt her i mange år viser seg ikke iår, trist, bare å kjøpe ny..

Enda en Veronica ble med hjem. Veronica spicata ‘Heidekind’. Den gule nelliken rensket jeg bort tidligere i vår, den så bare trasig ut ble aldri flott. Så nå står det en del Veronica samlet på samme sted. De vosker litt langsomt om våren så plassen ser glisere ut enn den er (håper jeg i hvert fall..)

Håper like vel den ikke er mer fyllt enn at Kniphobia’n som jeg flyttet hit får plass. Der vor den sto var den helt overvokst..

Na ja, ser kanskje ikke helt slik ut akkurat nå men her blir det fullt nå. Idag plantet jeg en Actea simplex. ‘White Pearl’ her nærmest hekken. Med to ormedruer her blir det vel fullt til høsten..

Plassen har den fått overtatt etter ‘Lady in Black’, den aster’n som blomstrer så seint hvis i det hele tatt. Den hadde en litt skyggete tilværelse bak brudespireahekken så den har jeg flyttet til midten av staudetrappa i stedet. (jeg som ikke skulle grave rundt og flytte på planter iår…ha,ha..)

Ha,ha ja… for å få plass med Aster så måtte jeg flytte noe annet. Den gule Helenium ‘Early Gold’. Men de to bladparen som sto her ville enda ikke tatt seg tror jeg. Trodde vel egentlig den ikke overlevt fjoråret.. men litt beskyttet av stein kanskje den kommer seg..

Like høyst usannsynlig er vel kanskje overlevelseevnet til denne som jeg plantet ved siden av. Verbena bonariensis har jeg prøvd mange ganger før, men den er så fin at jeg skulle godtatt den som sommerblomst i staudebeddet også..

Den siste nykomlingen satte jeg på baksiden ved trattorian. Aconitum cammarum ‘Bicolor’, begynner bli en liten aconitumsamling her nå..

Så, nå er det vel fullt igjen da..

6 kommentarer:

Meta sa...

HEJ GUMMAN !
Så var det då fullt i dina bäddar igen. Vi har det lika kallt här som ni där uppe på höjden .Vi har dessutom en massa regn.
Kam Mor i busken

Turid sa...

Fine bed med en voldsom plantevariasjon, du holder på som en flittig bie du, Mia. Pass godt på den hvite fredløsen, det er en skikkelig rakker. Det kan være lurt å plante den i ei nedgravd bøtte.
Nyt hagedagene :)

Marianne sa...

Hei og fin blogg med masse plantevariasjoner. Håper virkelig at varmen nærmer seg snart! Ønsker deg en fin helg!

Vivishagerom sa...

Hei!
Ja, det er kjølig om dagen og det er nesten så jeg vurderer ekstra varme i drivhuset ;)

Nok en gang flotte bilder fra en flott hagen.

Ha en fin kveld. Klem

krepsemor sa...

Nydelige bilder, Mia! Likte spesielt godt din Lysimachia Autumn Snow! Elsker hvite blomster. Lurer på om jeg skal lage meg et måneskinnsbed =)

Lisa sa...

Det är verkligen helt fantastiskt vad mycket du får plats med i din trädgård! Jag är imponerad!
Kul att se dina bondbönor för i år har jag också sått sådana. De växer fint, står fortfarande inne för jag är rädd för frost. Vi har haft relativt varmt, men järnnätterna är nästa vecka så jag tar inga risker...
I övrigt ser det ut som "hej-ko-och-hjälp-mig" här hemma. det är plantor högt och lågy, hihi. Hallen är riktigt full med allt stort. Ibland är det bra att ha maken bortrest ;-)

Ha en fin söndagmorgon!

Kram, Lisa