torsdag 14. juni 2012

Ja, hvor skal jeg begynne?

Siste dagene har liksom bare forsvunnet, som vanlig.. Så det er vel bare å begynne i et hjørne, innkjøpshjørnet kanskje? Skulle ha litt mer kugjødselkompost, selvfølgelig ble det mer.. mye mer..

En gul Rhododendron. Naboen har en gul som blomstrer så fint akkurat nå. Jeg har vel egentlig tenkt meg en oransje men denne gule går den og. Rhododendron yakushimanum ‘Millennium Gold’ heter den. Skal bli ca 0,8-1 meter.

Det betydde jeg måtte gjøre en liten ommøblering i surjordsbeddet. Den lille røde til venstre fikk flytte frem, forran lerktre og den nye gule fikk overta plassen til ventre. (Nå, når jeg kikker tilbake ser jeg at den lille røde også er en R. yakushimanen så da har de vel kanskje samme størrelse, hadde altså ikke trengt den flytten….)

Ellers så var flesteparten av pottene som ble med hjem ørter. Nå fyller det seg på her i de gamle jordbærterrassene..

Her forran pæretre satte jeg tre av nykomlingene. Vil huske på at jeg her om dagen hivet ut litt forskjellige blomsterfrø her og satte lave bønner.. hm, glemmer fort når man ikke noterer direkte.. Den lille sitrontimianplanten lengst til venstre ble det visst ingen bilde av, Thymus citriodorus ‘Archers Gold’

I midten en Ananas saliva Salvia elegans, denne har jeg hatt før.. den blomstrer med helt fantastisk røde blomster på stengler men har ikke klart vintrene her hos meg i hvert fall..

Origanum vulgaris ‘compactum’, fikk plass i det høyre hjørnet. Håper den er like tålig som min vanlige oregano, klarer vinteren og frøsår seg. ..

Bak pimpenellen klarte jeg få satt denne,.. solbærsalvie, Salvia grahamii. Denne skal også by på røde blomster..

Og etter litt omplassering av frøsådda pimperneller og noen ettåringer fikk jeg nesten tømt denne kassen her. Plass til tre til bredvid Syre..

Bronzefennikel, Foeniculum Vulgare

Anthriscus cerefolium, kjørvel. Jeg hadde lenge en kjørvel som snilt frsådde seg rundt om i køkkenhagen. Jeg må ha luket litt for godt for etter en god del år var den borte… sukk, gjelder å huske på det nå altså..

Artimisia absinthium, ekte malørt. Denne har jeg hatt i omganger også men så pløtslig blir den borte..

Flera mynter.. først en jordbærmynte, Menthe piperita f. citrata

og til høyre om den en bananmynte, Mentha avensis. Akkurat her hadde jeg stukket noen pinner i høstes av Jostabær, de kan jo stå kvar like vel..

Så nå er det ganske fullt her og igjen..

En Lewisiia ble med hjem og igjen. Denne må jeg finne en plass til på forsiden. Men kraftene begynnte svikte meg utover kvelden, ble akkutt dårlig,  så den ble helt enkelt stellt her, sammen med to andre. De har jeg tenkt dele litt opp og bruke mellom heller etter hvert..

Cotula hispida

Cotula squalida

Ajuga reptans ‘Burgundy Glow’ gravde jeg raskt ner inntil kanten på forsiden…

5 kommentarer:

Åshild sa...

Så flott artikkel i gårsdagens Drammens tidende.

Vivishagerom sa...

Det er så frodig og fint hos deg! Skulle ønske jeg hadde litt av den energien som du har.

Ønsker deg en fin kveld. Klem

Nora sa...

Det blir virkelig en flott urtehage! Den gule rhododendron var fin. Jeg har "bare" rhododendron i knallrosa farger, kunne godt tenkt meg noen i litt mildere fargetoner også.
Klem

Gunilla sa...

Vilka fina inramningar du har på dina planteringar.
Är det av betong.?

Och vilka fina växter du har köpt , jag blir riktigt inspirerad av dina planteringar.
Så fint med hänglärken och växterna runt den.

Ha en fin sommar
Gunilla

Turid sa...

Så mange forskjellige urter, jordbærmynte har jeg aldri hørt om. Jeg ler når jeg ser på plantebrettet ditt, omtrent som meg når jeg bare skal innom som snarest å ha bare litt jord eller noe :)) Håper formen din er bedre nå, jeg er syk for øyeblikket, spiser febernedsettende for å orke å jobbe.
Ha ei flott helg, forhåpentligvis uten sykdom, det er bortkastet tid synes jeg.