mandag 18. juni 2012

Burde sikkert sagt noe tidligere om kjøkkenhagen…

… for nå husker jeg ikke lenger hva jeg gjort. Jeg vet jeg satte ner nye lave bønner for de jeg satt tidligere i vår kommer ikke opp. Når var det? Dessuten så kjøpte jeg jo høye bønner og satte i kasse 15 og, sammen med de få som var igjen fra ifjor, de prikkete.. Borlotto.. Gida meg hva hukommelsen svikter fort, særlig denne tiden på året..

Men, bonnebønner blir det, de kommer både her og der. Ja, mest her i kassen som var avsatt til det, men også mellom potetene og… Den stakker blodamarantplanten som er igjen her nere har nesten helt blitt borte bak bønnene..

Erter kommer det også. Blauwshokker eller noe slik heter de. Dem la jeg i bløt samtidlig med de nye bønnene og satte ut forran kassene der det var ledig plass. Ser hvor for der har jeg satt ner pinner… Lurer meget på om det var i starten av uken, eller søndags, eller.. Kanskje er det lenger siden…

Som her, forran kassen med ulik løk. Her hadde jeg egentlig sått mange ulike løkfrøer i høstes men ikke noe viser tegn til liv, annet enn alle de mauer som bygget her da. Nå prøver jeg altså erter, kanskje de trasker av gårde med dem og?

Regeringens sukkererter satte jeg ner i ‘barnehagen’. De ser ut til å ha spirt godt men jeg synes fortsatt voksten er lav. Får tenke på det fortsatt er tidlig på sesongen..

Den lille kassen jeg først tenkt jeg skulle ha squash i tror jeg har bortsett fra en diger akleie en asparagusplante som faktisk ser ganske kraftig ut (kan en nysådd asparagus se kraftig ut??). Tre tuster av Ny zeelandsk spenat holder den selskap og Pak choy, den som jeg ikke skulle ha iår en like vel ikke klarte la være så noen få frø, spirte godt selvfølgelig. Nå er plantene på vei i blom, klarte ikke høste dem da jeg syntes bladen var så pene..

Den innerste kassen, helt inneklemt mellom kjøkkenhagen og bringebæren, hadde jo fått hvitløk i jorden i høstes. Nå vokser de tre poteter jeg hivde ner men dillen i forkant, hm, hm… det ser helt enkelt ikke ut som om dill vil vokse her hos meg..

Midtkassen hvor jeg satte lave bønner prydes også av en liten potetplante i midten. Den har jeg ikke med vilje satt der iår, den må være en kvarleva fra forrige sommer. Her har jeg visst også stukket ner noen bondebønner..

Bønnekassen. De høye jeg satte har kommet opp men til venstre hadde jeg altså også satt lave bønner, nå to ganger.. mån tro om det kommer noe.. Til høyre er en stakker Borlotto..

Den lille inneklemte kassen med artisjokken har visst fått noen spenatfrø til selskap også. Regner i hvert fall med at det er spenat.. Cos sallaten jeg satte ut etter tidlig sådd inne i boden ser kraftig og fin ut.

Sett i denne vinkelen ser det da fordig og fargerikt ut. Den røde amaranten er verkelig en stilig prydnad, noen blad har vart i sallaten men… Reddikken jeg satte har jeg alle rede hatt i sallaten den og.

Men sett fra denne siden avslører det vel mer at hovedpersonen i kassen, asparagusen, er tynn og liten. Men, alle seks jeg satte ut lever, til og med de to jeg ikke trodde klart seg først. Mot kanten her er storbladig persille som jeg også sådde inne først..

Så den andre artisjokken, den i midten, den lille planten altså. Man skulle vel helst tro den her kassen var tenkt til noe annet, Squash/ agurk ser man i hvert fall og den overvintrende purren mot kanten. Rundt artisjokken kommer rødbeter..

Bak rødbetene er enda mindre små rødbladige plukksallatplanter.. Men snakke om smått, cos sallaten jeg sådde direkte på friland her i kassen, hallo, jeg trenger et forstørrelseglass..

Lurer på om ikke kjøkkenhagen, og jeg, burde være glade for det regnet som kommet siste dager.. Sallatfrøene trenger i hvert fall mer vann enn det jeg husket å gi dem i kulden..

Men kanskje er det feil tenkt, kanskje er det akkurat motsatt, her under kirsebærtre har de to potetene jeg satte ner helt tatt over. Et eller annet sted der under skal det være spenat mener jeg.. Og her nærmest, dette er neppe jordbær, hva er det jeg plantet? Potentilla nepalensis eller noe?

Men noen jordbærplanter er det her, og de blomstrer. Disse er gamle ‘kvarlevor’ fra tidligere

Denne frodigheten er spenat, mye spenat, nok til middag i kvled faktisk, nå er den kluppet ner og kanskje kan jeg høste en gang til av den.

Så den store tragikken, hva er galt med denne kasse!!! Pasternakk kan jeg i hvert fall bare glemme, hverken den første jeg sådde eller den andre sådden spirer. Noe er her, svartrot, små tynne strå.

Noe har jeg sått på ny ved siden av, husker ikke hva. Synes meg se spenat her også, eller mulig det er redikker faktisk.. fremtiden får vise..

Forran kassen satte jeg i hvert fall noen erter og. Skyggetimian som sto til venstre har fått flytte ut til hellene og sitrontimian som var til høyre kom ikke etter vinteren. I midten er persillen fra ifjor.

Da snur jeg heller blikken over mot potetene. De tre kasser med bonnebønner ser ut å vokse bedre enn den bakerste til høyre som har hvitløk.  Også denne kassen helt forran her, der hvor jeg lurte på om jeg glemt sette ner poteter og satte nye etter at potetene kommet opp i alle de andre tre, vokser bra.

Nesten litt overraskende godt faktisk, det ser da jammen ut som de potetene har tenkt begynne blomstre!

I den øvre kassen bak denne skal vel sant å sies helst bonnebønner som vokser og ikke så mye potet..

Hvitløken ser også ‘kraftig ut’, i hvert fall synes den fortsatt godt mellom potetene..

Men hva er så dette, plukksalaten jeg sådde inne og satte ut, den som ganske raskt ble snadder til sneglene. Nå kommer den igjen håper jeg..

Ikke helt full fart på purren heller, eller som min pappa sa når han var her i helgen med stor glede og stolthet, det er mye bedre fart på hans..

..ja, ja…

Men her da, bak den kassen, ved siden av poteten.. I dette lilla utrymme jeg har her har jeg visst gått helt amokk. Hukommelsen er meget kort, helt klart. Her har jeg satt pinnestikklinger av jostabær i høst. Men før det så hadde jeg visst stukket ner en jordskokk også. Som om ikke det var nok har jeg spedd på med redikkfrø i vår og krønet det hele med noen erter! Wow! Tenk om det så slik ut overalt. Den lille røde amarantplanten i høyre hjørne forsvinner helt i denne grønnske.

Nesten så jeg lurer på hva jeg har for knoll mellom skuldrene. Her er en asparagus med noen erter og masser av redikker..

I det hele tatt synes jeg det vokser mer og bedre enn hva det pleier her bak. I den nye lange kassen har jeg grønne kart på jordbærplantene, en og annen ertespire kikker opp, rabarbra vosker, den i midten aller best men det er fortsatt liv i dem alle tre. Løpstikkeroten jeg glemte jeg flyttet hit er blitt i hvert fall en halvmeter høy alle rede, også den frøsådde (i våres..) har lagt litt på seg.

Pepperroten fra Nortuna har blitt stor. Jeg vet den sprer seg men like vel har jeg ikke tort grave opp en rotbit enda. Kommer varmen åter, varmen og grilltider, skal jeg gjøre et forsøk, pepperrot er et må i cole slaw’en og den er et krav til grillmaten..

Må ikke glemme denne, den inneklemte lille trekant som ble mellom potetkassene. Grønne små jordbær her og blant sjarlottenløken.

Sjarlottløk og gulerøtter, ganger to, to kasser altså. Den siste har noen stakker purrestrå i midten og.

Jeg spiste jo litt for godt av jordskokkene i høst og var usikker på om det kom til å bli noen vekst iår. Selve røttene på plantene brøt jeg av og la tilbake ner i jorden. Tydelig var det nok for å få ny bladvekst i hvert fall, håper det blir noen knoller og.

At det er røttene som spirer synes da ganske godt. Dem må jeg ha lagt tilbake i to klaser på samme halvdel. Bakdelen av kassen må sies meget sporadisk hva gjelder knoller. Her har jeg sått noe igjen ser jeg. Spenat…?.. Denne her familien må være meget glad i spenat..

Gressløk som blomstrer er så fint synes jeg så jeg har ikke hjerte å klippe ner den riktig enda.. Men bak, i kassen, nok ser agurken litt gul ut i fargen men den er der, sammen med storbladig persille jeg sådde ute.

Nå har jeg noen agurkplanter på terrassen og hvis dette ikke skulle fungert men jeg har faktisk tre små agurker her. Lurer på om disse er tenkt å være små eller om de skal vokse litt til?

Inntil veggen vokser de fire tomatplantene seg kraftigere, tror ikke de blir særlig høyere. Små, gule busktomater.. Persillen fyller opp under så pass at man ikke lenger mer enn kan ane den blåblomstrete salvien jeg satte her og.

Må da være enig med min far, purren her i hagen er en stusselig syn. Her i hjørnet har jordbæren snart dekket dem helt. Nesten så jeg får lyst og ‘punktvanne’ hvert purrestrå med gullvann eller noe..

Denne tomatplanten glemmer jeg visst hele tiden, så og nå, den trenger vann her bak garasjet… Dette er en liten beplanting jeg bestandig glemmer vanne og under takoverhenget gir ikke regnet mye heller. Det passer bra for urter men tomater…

Men urter,  det har jeg nettopp vart innom tidligere, kanskje ikke disse men… urter, frukt og bær får vente, nå har jeg laget en milelang oppdatering, pust!

8 kommentarer:

Helene Orskaug sa...

Blit bare så facsinert hver gang jeg besøker deg:o) Det er ikke den ting du mangler i kjøkkenhagen din etter min mening:o)
Du er alltid til stor inspirasjon!
Jeg debuterer med drivhus i år - spennende:o)

Heleneklem

Turid sa...

Dette ser fantastisk ut, dessuten må jeg le litt, kjenner meg igjen når det gjelder å huske hva man har sådd, så plutselig kommer det mange forskjellige ting på en gang.
Ha en flott tirsdag, Mia.

Marit sa...

Jeg forstår godt at du sliter med hukommelsen, det hadde jeg også gjort med alt som du dyrker. Kjøkkenhagen din er bare fantastisk! :-)

hageglad sa...

Så mye forskjellig grønnsaker har jeg knapt sett i en hage! Du har litt å holde styr på! Men for en glede det blir å høste inn det du selv har dyrket!! Hege

Lin sa...

Kjempemasse flott og både kjente og ukjente vekster! Veldig spennende med slike opphøyde bedd!

Cika sa...

Så fint det växer i de vackra blåa lådorna! Förstår att det blir värre att hålla reda på sorter när man har så mycket : )
/Cika

Vivishagerom sa...

Himmel og hav, for en flott kjøkkenhage! Kan godt skjønne at du glemmer ting!

Her var det virkelig mye deilige saker!

Fortsett å nyte! Klem

Reidun sa...

Så fantastisk kjøkkenhage - her var det mykje inspirasjon å hente :-)