søndag 26. juli 2020

Kjøkkenhagen i sluttet av juli

Alt dette regn! i det minste sørger det for god vanning i kjøkkenhagen. Det liker plantene, her vokser det over alle bredder. Både beter og rover, kål og sommerblomster i skjønn forening overtar helt kassene. Vi høster gulbeter, squash og salat så det holder. Ertene og bondebønner kan tas snart, sukkerertene har neste sluttet produsere. Jordbær råtner på stilk og poteter og løk svulmer opp. Agurkene begynner vokse seg til, har spist noen alle rede. Den pickles agurken var for besk for å spises rå, den får jeg legge inn ved anledning. Så her langt er det vel helst krydderurter som lider. Sneglene gjør det i hvert fall ikke, særlig ikke åkersnegl! den er det fullt av. Kan det ha noe med den ferske hønsegjødselen jeg gravet ned? Det eneste som ikke helt går etter plan, eller i hvert fall meget seint, er vel den gule squashen som enda ikke blomstret en gang.

En av to bittesmå drueklaser..

Så min frøsådde vedje da, som skal farge ullen blå etter plan. Jeg har bare ikke kommet til å begynne med det enda.. Behandle og lufttorke i solen, ha! da må jeg også få litt sol.

2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Fint med kombinasjonen av blå og oransje blomstring, ha en fin dag, hilsen Ingeborg

HageSus i Turids hage sa...

Så fin kjøkkenhage du har.
Så mye ulike vekster, deilig å bare gå ut i egen hage for å hente inn grønnsaker.
Hyggelig å finne bloggen din.
Hilsen fra Turid