torsdag 24. april 2014

Så langt, så godt..

Så har mine første frøer begynt å komme opp. Noen redikker ser det ut å bli. Snart på tide å så en runde til, så jeg har litt jevn forsyning. For ikke sådde jeg særlig tett, jeg hølt nok den anbefalte 10 cm… Nå burde det være plass til noen fler frø mellom disse og..
Tretti små redikker på rekke og rad. Spenaten har også kommet opp.. Det ser ikke ut å være noen fare så her langt men det er jo alldeles for tidlig å juble, enda kan det til og med komme snø!!
Derfor beholder jeg plastikken på noen uker til. Det får ikke hjelpe at hvitløken fra i fjor stanger opp i taket. Gulerøttene trenger ha beskyttelsen. Noen andre som har det godt av den varmen er asparagusen. Den har kommet opp nå under plastikken. Jippie, så har den klart en vinter til!
Nå begynner tredje sesong for noen av plantene. De andre er jo ikke mer enn et år.. Med andre ord så må jeg vel la de stå i fred denne sommer og.. sukk, jeg har jo slik lyst å få provsmaket våre egne.. Her borte i kroken skal det jo komme mange fler, og det gjør det. I kveld kunne jeg se bittesmå begynnelser på aspargus stengler. Nå gjelder det bare å ha tålmodignet..
Så, ingen vår uten byggmarked, altså har første lass materiale kommet hjem igjen.. Det er bestandig noe vedlikehold og nybygg på gang. Når jeg tenker tilbake er det kanskje ikke så rart for det meste her i kjøkkenhagen har jo hatt langt mer enn ti år på seg. Egentlig utrolig at det klart seg så pass lenge.
Dette hjørnet sto egentlig på arbeidslisten i fjor men innsatsviljen tok slutt i oktober.. Det straffet seg for her knakk rubbel i vinter. Espalieret med mine ripskordonger takket for seg. Hjørnestolpen på gjerdet og faktiskt..
Så nå har det blitt noen staur og et litet plankgjerde her i stedet. Det var nok to plank her en gang for mange år siden og men dem var det ikke stor igjen av. Forrige eier hadde ikke satt stakitt hele veien heller.. Når det blir beiset brunt og hekkplantene blir grønne kommer det ikke se så rart ut lenger håper jeg.
Nå som jeg først har begynt med hjørnet fant jeg ut at det får bli en liten trapp opp her. Det kan være deilig med en rask smett opp til komposten. Trappa får jeg bruke resten av våren til å støpe, det rekker jeg ikke akkurat nå, derfor ser det slik ut foreløpig, det skal bli bedre! Blåbærsbuskene har fått nye kasser. Jeg har vært litt usikker på hva jeg ska gjøre med den busken som har stått der det nå er en tom kasse..
Alle rede da snøen gikk fjernet jeg drueranken som sto her ved husveggen, den ga i hvert fall ingen druer og jeg syntes den ble alldeles for stor. Satte blåbærsbusken her i stedet. Men nå er jeg usikker på om den ikke får flytte tilbake, eller… skjønner egentlig ikke hvorfor den aldri ga bær der den sto, den andre busken ved siden av har jo bestandig hatt masser..
Na ja, skal ta noen dager til i tenkeboksen. Det samme gjelder den nye kassen og. Jeg laget den i to deler den har gangen og den bakre er altså en plank høyre. Der stoppet kveldens aktivitet for jeg klarte ikke bestemme meg for om jeg skal ha enda en kasse til innenfor som er en nivå høyre opp igjen.. Liker så godt disse kassene men når trevirket mørkner og må skiftes ut er det et himla jobb.. Det lærte jeg meg jo forrige sommer..
Hagen er jo mer enn vedlikehold og kjøkkenhage. I år skal jeg jo nyte.. Noen av de tidlige Clematisene har alle rede knopp! Det spirer og gror, til og med rosene er en fryd i år, så langt, for det kommer skudd på alle sammen og jeg klarer ikke se at noen har fryst vekk. Kanskje blir det klatrerose å se igjen denne sommer?

3 kommentarer:

Marit sa...

Så godt å se at du er i gang med såing! Snøen i år ble fryktelig tung når alt regnet kom på toppen. Ikke rart det var mye som knakk! Her har flere trær spjæret pga. tung snø.

Turid sa...

Ser lovende ut med tanke på avlingen dette, Mia :) Reddik i drivhuset her, da jeg fortsatt har mye snø i kjøkkenhagen. Nyyyt våren.

Hagen i Vest sa...

God fart i kjøkkenhagen ser jeg :) Det er alltid noe å gjøre i hagen og det man ikke rekker et år får heller vente til neste år. Det er min filosofi for hagen :) Ha det fint så lenge :)