søndag 2. februar 2014

Trøbbel område (1)

At hagen akkurat nå befinner seg under en meter snø hindrer ikke at jeg langsomt begynner tenke på hagen igen. Og da særlig på hva jeg må fikse til sommeren. Som ved den lange hekken på forsiden. Jeg har jo tilbragt noen timer og år på plank, nå spørs det om det ikke blir litt mer..

Hekken, som er en småbladig Lind, vokser massivt i løpet av en sommer og jeg har litt vansker å komme til på innsiden. Her kan jeg ikke la en eneste liten grein vokse innover. Da skymmer den sola for alle de stauder som står her. For to somrer siden var jeg opptatt av å mure opp kanten av småstein lengst ut mot huset. Det har fungert bra da det gir meg en kant å stå på for å komme til de bakerste plantene og ugresset som sniker seg inn der..

Tidligere år har det vært fullt men nå sist sommer ville de ikke i det hele tatt. Kanskje det ble for tørrt? Kanskje det var for at jeg hadde fyllet opp med så mange Heuchera som ikke overlevde. De og andre pjuskete stauder som ikke vil vokse her oppe.. Men uansett, her blir jeg nødt å få gjort noe drastiskt.

Jeg tenker det blir en lang plankekant helt i bakkant mot hekken. Da kan jeg letter fylle opp med jord i selve beddet og jeg kan kanskje få en liten (meget smal!) gang å gå på når jeg skal klippe hekken. Den burde jo også kunne holde tulipaner og anne vårblomst på plass, og gi løkene litt bedre jord og plass og ikke som nå da de tvinges samses med alle tykke røtter fra hekken..

Så jeg får se, et eller annet må til i hvert fall. Kunne nesten tenket meg å fylle opp med dekkbark der bakerst og men det blir vel snadder for nabolagets alle Iberiasnegler? Godt jeg har noen måneder kvar til planlegging..

Ingen kommentarer: