tirsdag 24. september 2013

Snart i mål?

Endelig har et lass med hekkavklipp tatt turen til søppelfyllinga og et lass med jord har kommet hem. Nå er både plank, støpt kant og jord på plass. Håper nå bringebæren her også liker behandlingen.

En kubikk med jord forsvinner raskt når man skal fylle opp kassene. Men nå er det gjort. Malingen må nok kanskje vente. Det skal bli enda kaldere nå med frostnetter. Da får nok blåmalingen heller vente til våren. Men sementen er tatt, takk og pris, den hadde vel ikke klart en frostnatt den heller.

I den avlange kassen lengs bringebæren skal jeg ha jordskokk som sagt. I den lille kassen fikk jeg ner en asparagusplante til. Nå er der fire i den her kassen. Ikke lett at se blandt ringblomstene.

Tettsådde ringblomster har jeg godt om. Nå har jeg revet mange av dem vekk. I den lange kassen fra i våres har jeg nå fjernet den hvite ripsen og espalieret som var der i midten. Nå har jeg satt ner enda fler asparagus. Noen var jo der fra tidligere, de hadde bare forsvunnet i villnisset. I midten er det tre planter.

Tre planter får plass i den venstre delen og. Den i midten har stått der siden i våres, de andre to er sådden fra i vinter og men de har hatt sommeren ute under kirsebærtreet.

I den høyre, den innerste, var det jo alle rede tre planter. En fra forrige sommer og to fra i våres. Her har jeg ikke fjernet mye for de siste solsikkene har endelig fått knopp. Espalieret i hjørnet hadde jeg også tenkt fjerne men ombestemte meg like vel. Herfra kommer det uansett ikke noen sol så de bidrar ikke til skygge (dessuten begynnte jeg nok bli snål hva gjelder bærbusker..)

(jo da, noen ringblomster som blomstrer har jeg og…)

Asparagusen måtte jeg fjerne herfra for hit har jeg flyttet Jostabæren som stod i kassen. Nå håper jeg bare at jeg fikk med så pass mye av røttene at den orker komme med bær igjen neste år.

Så nå har jeg to tomme kasser her igjen. Den borterste ved tre har jeg ikke helt bestemt meg for om den skal være to eller tre planker høy..(blir nok tre hvis anden faller over meg…) Jordbæren som sto i kassen sammen med Jostabæren har jeg flyttet. Stauren skal forhåpentligvis få erstatte en av de gamle i gjerdet.

Det gjelder å gi seg mens leken er god. Jeg har ikke lyst like vel tror jeg å flytte på den siste blåbærsbusken og tyttebæren. Kanskje ikke kun på grunn av bæren men jeg er så glad i vinrutan og pimpenellen som står i skråningen at jeg har liten lyst å flytte dem. Jeg skal vel ha noe å gjøre neste år og?

Her har jeg øket kantene med sement. Mine hvite rips har fått plass inntil saunettingen og en asparagus havnet her og. I det nederste lille fakket har jeg satt de tre luftløkene som kom iår. Den gule bringebærbusken som stod her bak kassen har jeg flyttet nærmre nettingen. Da fikk jeg samtidig tatt vekk det stativet med ekstra staur som var her. Nå ser det mer ryddig ut. Det er også denne stauren som er kvar som trenger skiftes ut.

Den lange jordbærkassen har altså fått en plankrad til. Med ny jord  så satte jeg tilbake de gamle jordbæren og flyttet også hit dem som vart under Jostabæret. De røde stikkelsbæren som stod ner i kassen har jeg tatt opp og satt bakom kassen i stedet. Dessverre knekte den ene pisken så jeg fikk ikke med roten. Satte en ny stikling i stedet (på venstre side..) Na ja, mer enn nok av røde stikkelsbær like vel vil jeg tro. I midten er det gule. Jeg satte jo en plank bak her og så  de får i hvert fall ny, god jord å vokse i.

På høyre side, ved porten, har jeg satt den røde busken. Kasse forran er faktisk foreløpig tom. Fikk ikke bestemt meg i kveld om jeg skulle flytte jordbær hit og. Foreløpig er det bare fire hvitløker som jeg satt ner her i bakkanten av kassen.

Kjøkkenhagen ser ikke helt pen ut lenger men fortsatt finnes det noe å spise. Jordskokkene er skyhøye og rødbeter, poteter og bønner har vi jo fortsatt. Og havrerot, den har jeg ikke tatt opp enda. Håper nå bare ikke frosten setter seg enda..

Jeg må gi meg med kjøkkenhagen noen dager og heller satse på å få inn potter og frosk tror jeg. Bedre å siden få kose seg med de fine dager som kanskje blir.

1 kommentar:

Marit sa...

Kjære vene, hvilken jungel du har! Skal si at du har orden og struktur på kassene dine. Det kan ikke være rent lite du får dyrket i løpet av en sesong.