lørdag 8. januar 2011

Hvordan får man amaryllis til å blomstre en gang til?

Min lille tur ut i boden igår resulterte i en overraskelse. Jeg hadde helt glemt at jeg satt min Amaryllis her etter forrige jul. Nå oppdaget jeg den og den viser jo tegn til liv! Det hadde jeg aldri trodd. Den har ikke vart ute i sommer, ikke har den fått det minste lille vann eller annen omsorg heller.

Nå som den faktisk har noen grønne blad bestemte jeg for å ta den inn i varmen. Og nå da, hva skal jeg gjøre med den? Trenger den ny jord eller vann? Eller skal jeg bare la den stå slik den ser ut nå, helt inntørket og innskrømpet er jo løken..

Lurer virkelig på om jeg får til en knopp..

Hvis jeg får denne til å blomstre denne vinter igjen skal jag jammen være litt mer snill med de tre løkene jeg fått den her julen. Den hvite blomstrer fortsatt, dette er den andre blomsterstengeln, men snart er det vel over, akkurat slik som med julen selv.. Den julerøde løken har i hvertfall skjønt det, trettondagen…nå er det ikke langt igjen før også den siste klokken takker for seg..

Men helt over er det da ikke, jeg fikk en tredje løk av mine foreldre i romjulen og nå har jeg to blomsterstengler på den og.

13 kommentarer:

November- symra sa...

Husker at min mor fikk amaryllisene til å blomstre år etter år. Hun satte dem når lauvet var visnet ned, i kald gammeldags kjeller. Tok dem fram i lys, varme og vannet dem noen uker før jul. Da hadde de dannet knopp nedi løken allerede. Jeg gjorde en oppdagelse i år. Amaryllisene mine visnet aldri ned og ble stående i vinduet. Den ene som hadde dyp potteskjuler som det ble stående vann i, blomstert igjen.

easygardener sa...

I kept my Amaryllis bulb from last year and now have leaves but no sign of a bud. I hope you do better with yours!
Have a good weekend.

... sa...

Så morsomt!

Jeg har aldri klart å få en amaryllis til å komme igjen, hverken med blader eller blomst. Har klippet ned og satt løken kjølig, men så har ingenting skjedd.

Lykke til, det kommer nok en knopp på den snart :)

elle-melle sa...

Så gøy!
Jeg leste et sted i fjor at amaryllisene skal ha vann og gjødsel etter blomstring for å samle kraft nok til å blomstre neste år. Så skal bladene visne ned av seg selv for at kraften skal gå ned i knollene slik at den kan sette nye blomsteremner. Om din amaryllis vil sette blomst blir jo spennende å se.
Jeg har forsøkt meg med mine gamle amaryllis nå i år. De stod ute i sommer og jeg tok dem inn i høst og nå er det flere av dem som har dannet knopper. Jeg har ikke klart å få dem til å blomstre til jul, men det gjør ikke noe. Det er bare så gøy at de vil blomstre igjen. Det er første gang for meg, så jeg vil slett ikke si at jeg er noen ekspert, men jeg har hatt hell med meg tror jeg:))
De skal ganske sikkert få et liv ute i hagen neste sommer også!

Bea sa...

Hej!
Ja, Amaryllislökar är svåra att få i ny knopp efter den första blomningen, men visst händer det ibland att det lyckas.
Själv brukar jag ställa mina lökar under en buske på sommaren och ge den lite näring då och då. När risken för frost blir överhängande brukar jag ta in dom i svalt rum med ljus
Under den tiden kan den skjuta ny knopp, annars kan man föröka "väcka" den med rotblöta och omplantering.
Lycka till!
Kram /bea

Stephanie sa...

It's a nice surprise. I hope it will re-bloom for you! Oh you must be quite excited about the new bulb... but I am sure the beautiful bloom will 'warm' up you home even more. Have a pleasant evening.

Carol sa...

Mia, I find that when the bulbs send up green leaves first they most likely will not give me any buds. I hope this is not true in your case. Another great find for you! Kram Carol

Anita sa...

Så kjekt og få oppigjen en amaryllus!! Du er heldig. Spennende om du også få blomst..
Jeg har laget et innlegg på min blogg, ang. løker som av avblomstret....lurer veldig på hvordan jeg skal oppbevare dem for at de vil skal blomstre igjen til neste høst. Men etter som jeg har lest litt rundt på blogger nå, så virker det som veldig tilfeldig om du får dem til å blomstre igjen eller ei...

Men lykke til med blomstringen på din amaryllus.

Mari Anne sa...

Her er en link til en god forklaring på Hvordan få hippeastrum til å blomstre igjen

Jeg har fått hippeastrum i blomst igjen, men hos meg kom den ikke til jul. Det var kanskje like godt, for når den får mer lys blir den ikke så lang.

Åsa! sa...

Rotblöta och omplantering som Bea säger, och så lite tur förstås, det behöver man alltid :)

Turid sa...

Håper du lykkes med amaryllusene din - du har jo mange nå! Jeg synes det er en utrolig vakker plante, men det at den skal blomstre i den mørke årstiden gjør at jeg har sluttet å kjøpe for de blir så utrolig lange her hos meg. Bedre hvis man kunne få dem til å blomstre noen måneder senere.
-
Det å ta stiklinger av duftpellisen hadde vært en idè - tenkte ikke på det i høst! Jeg er kjempespent på begoniaen, totalt uventet at den skulle komme med spirer.

Annika Christensen sa...

Hej och god fortsättning på det nya året.
jag har hört att en del sätter ut dem i trägården.
Hoppas du får något bra tips jag är för lat för att spara dem.
Rättare sagt jag har inte plats.
Ha det gott
Annika

Anonym sa...

Hei
Min Amaryllis har blomstret to ganger nå,hva gjør jeg med løken?
Ha det bra alle blomster venner:)