mandag 1. august 2016

Nå er salget i gang

Nja, på jakt etter en hagebenk så ble det med noen planter i stedet, nye planter til forsiden.

Athyrium niponicom ‘Burgundy Lace’, en Burkne/ Regnbågsbräken. Tøffe blad og skal klare skyggen som er her innerst mot steinene. Foran en Adiantum pedatum ‘Imbricatum’, Adiatum (venushår), også denne skal tåle skygge.

Primula har jeg aldri helt klart, ikke har jeg tidligere tenkt på hvor flotte de er heller, ikke før jeg var i botanisk hage i Tromsø i begynnelsen av juni, da blomstret så utrolig mange ulike primula og jeg tror jeg endret innstilling. Nå gjør jeg et nytt forsøk. Til venstre Primula capitata ssp mooreana, (Tofsviva, se.), skal blomstre i juni/juli. Til høyre om denne satte jeg en Etasjeprimula, Primula japonica ‘Carminea’, som skal blomstre med rosa blommor samtidig. Nå skal sant sies så har jeg satt en del primula av ulike slag gjennom årene men de blir bestandig borte. Håper at disse klarer seg bedre..

Dagliljer har jeg en del av fra tidligere her på fremsiden så hvorfor ikke en til nå som det var plass. Hemerocallis ‘Daring Deception’ heter denne siste. Ved siden av, høyre, fikk jeg med meg en Virginialeddblomst, Physostega virginia ‘Red Beauty’, satser på at denne bli mye mer stark i fargen enn de rose jeg har fra tidligere av.

Kubjelle (Backsippa) som jeg ble så glad for når de blomstret i våres, ville jeg ha fler av. Nå står det to til i ‘trøbbeldelen’ på forsiden. Til venstre en rød, Pulsatilla vulgaris ‘Røde klokke’ og til høyre en hvit, Pulsatilla vulgaris ‘Alba’. Nå burde det ikke lenger være så tomt her.

DSC01494

Helenium hybrid ‘Double Trouble’ måtte jo bli fin øverst i staudetrappa blant alle blå Lavendel. Sverigehjørnet nå altså. Disse solbruder gir virkelig en maffig blomstring her i trappa.

Så her ved dammen på forsiden (problemzone..) så har jeg fjernet brudespirea på begge sider og planter barlind. Taxus media ‘Densiformis’. Med disse har jeg en spesiell plan, litt mer å klippe altså med saksen. Når regjeringen måtte bli med til Flor og fjære så studerte han forklippet “bonsai” litt ekstra godt. Og når han liker noe så må jeg jo følge opp. Litt dårlig med plass i hagen bare som vanlig. Så hvordan jeg nå skal klare få disse to barlinder til å minne litt om bonsai er jeg ikke helt sikker på men i morgen så får jeg vel forsøke meg med saksen.

En bilde til bare, for at det var så utrolig fargesterkt!

Men tilbake til innkjøpene, en Pipløk, enda ikke plantert men den skal da få plass et eller annet sted i kjøkkenhagen.

Allium fistulosum.

Ingen kommentarer: