mandag 8. juni 2015

Kjøkkenhagen w 23

Etter å ha vært borte fra hagen i fire dager så føles det godt å kommer hjem igjen. Kjøkkenhagen har klart seg! Det har regnet litt i helgen. Her vokser tingen videre uten at jeg ser den helt store forandringen. Grønnsakene har blitt litt større og det merkes at det vært noen dager med litt varme, vann og varme, supert.

Rett før vi dro tok jeg inn de siste lokkene og fiberdukene som var ute. Bønnepyramiden ble sett på plass. Til neste år må det nok være en ny, denne begynner bli litt vel mørken, men den er vel noen år ved det her laget. Hva gjelder bønnene så synes jeg det går seint. Det er fortsatt fler som ikke vist seg eller så har de helt enkelt råttnet vekk i kulda.. Får vel vente litt til før jeg setter ner noen nye..

Det samme gjelder pillerertene. Ikke mange som kommet opp. Sukkererter virker mer tålige. Kvelden før vi dro så ble det snor i ‘nederste’ etasje til ertene. Særlig sukkerertene trenger noe å holde fast til nå. Maisen her er den kjøpte jeg satte ut. Om en måned skal det være knehøyde skal det bli noen mais. Bare å vente å se.. Maisen jeg sådde mellom bonnebønnene (bønnevikke) er ikke så stor en gang ..

Blant gulerøttene burde jeg langsomt tynne ut spirene som kommet. Der hvor jeg sådde i nye frø ser jeg enda ikke stort. Jeg forsøker vanne litt hver kveld får å holde frøene fuktige men det ser ikke ut å skje stort..

Sallat til middagen i kveld kom her fra. Den har blitt fin så her langt. Dekker helt over de stakkers rødbetene som også skal være her i tre rader. Nå har jeg ikke vært vant med så god uttelling av sallatfrøer siste årene så jeg har nok glemt hvor stor den kan bli.

Reddiker og spinat har nok også satt pris på at det ikke har vært så varm i mai. De første reddikene har vi snart spist opp og en spinatmiddag rakk vi forrige uke. Blir nok en til imorgen. Så kraftige blad! Men den vosker nok så ujevnt.

Den sist sådde spenaten har spirt men er kun to blader enda.. Håper jeg rekker ta av den og før den går i blom, den liker jo ikke så godt de varmeste sommermånedene..

Jordbærsplantene i den nye lille kassen står i giv akt, satte noen få bondebønner der og,dem ser man ikke stort til bak bladen men de er på størrelse med dem i kassen ved siden av..

Og i sparriskassa kommer det så langsomt både sallat og mais, akkurat som jeg misstenkte..

Ingen kommentarer: