lørdag 21. januar 2012

Ha! det skjer ikke noe før man gjør noe!

Endelig, endelig har jeg funnet orken til å gå igang med boden. En hel dag har jeg stått nå og revet ut det som var der og satt inn de nye hyllene, hobbyplatene jeg kjøpte forrige helg. (Boden ser pussig nokk mye mindre ut nå med disse hyllene enn de reolene som var her tidligere.. ) Plastikken på platene får være på iår for å beskytte litt mot fukt, jeg rekker ikke lakke over dette nå i hvert fall, det får bli til sommeren..

Tre hyller, 40x150 cm, skal få dobble lysarmaturer og de andre hyllene enkle, tilsammen kommer det inn ti nye lysrør her så da skal det vel bli lyst nokk for frøsådd. Detaljer må jeg få av montøren (sønn) men røren er bestilt.

Armaturen står i gangen og venter, det er noen fest ikveld som er viktigere, og det er helt greit, men til neste helg, da!… da kommer naboene tro jeg har noe fuffens før meg, helt sikkert.. Armaturen skal henges i krokker og det skal opp støpsler slik at jeg kan ta dem ibruk etter hvert som jeg trenger dem er planen..

Ettersom det blitt kjøligere ute nå, rundt minus 10, så satte jeg like så godt på frostvakten når jeg enda hølt på. Tror ikke jeg trenger den etterpå med alt lys men det er godt å ha den.

Så nå som jeg var ferdig for dagen fikk artisjokkene endelig flytte ut. De to lysrøren som er i taket sørger tross alt for mer lys enn vindueskarmen. Det gjelder de andre som spirt og. Jeg lar plastikkdekslet få være over et tag til, men nå, nå er jeg igang. Imorgen skal jeg så enda mer, jippiiee!

Asparagus spire..

Blodbeger…

Purre.. (oppdaget forresten jeg har frø til to andre sorter purre også så de må også såes..)

Det ser ikke akkurat fullt ut og jeg lurer meg  til å tro jeg får plass med masser her ute slik som det ser ut nå, men jeg har en bang følelse av at det ikke kommer vara lenge..

Imorgen skal jeg lage planer, drømme litt om hva jeg skal så. Men imorgen må jeg nok også blidgjøre mannen med å rydde utenfor boden, akkurat nå er det ikke plass til skismøring og det er vel enda det som egentlig passer best inn i tiden nå..

17 kommentarer:

Lisa sa...

Bra jobbat! Jag har inte hunnit så långt, men armaturer har jag fått tag på = )
Jag som inte har någon elektriker hemma har pysslat själv idag. Det kommer ett inlägg om det så småningom.
Du kommer att få kalasfina plantor i din bod. När du skriver om vad grannarna ska säga, tänker jag på den underbara filmen "Saving Grace". Där fick ljuset hela byn att fundera, hihi.
Törs jag skriva detta? Eehmm, det är inge Midsomer ikväll = ( Sista delen var förra veckan. Det blir svt-plat för dig.

Kram, Lisa

Anne C sa...

Så heldig du er som har er sånt rom! Det ser veldig bra ut! Lykke til med alle plantene dine der!

Marit sa...

Så flink du har vært! Du kommer nok ikke til å beholde den gode plassen særlig lenge er jeg redd... ;-)
Ha en fin lørdagskveld!

Suss o Kai sa...

Vad spännande de är när de växer kram suss

Anne C sa...

Så deilig med et eget planterom! Lykke til med plantene.

krepsemor sa...

Se der, ja! Nå har du fått det på stell. Plassen blir nok oppbrukt ganske raskt, vent og se! Og så praktiske hyller, og med lys over hver hylle blir det helt optimalt for små spirer!
Gleder meg til å se hvordan det blir der inne på boden om en måned eller to =)

Mariann sa...

Dette blir veldig bra, masse hyller og etterhvert masse lys. Nå har du rikelig plass, men det skulle ikke forbause meg om du klarer å fylle det opp utover våren.
Ha en fortsatt fin helg!

Vivishagerom sa...

Planterommet ditt ble jo kjempe fint med di hyllene. Blir spennende å se hvordan du fyller opp etter hvert. Ha en fin søndag.

Liza sa...

Du har stått på:)
ser at det er praktisk med et sånt rom.
Klem
Liza

Liza sa...

Du har stått på:)
ser at det er praktisk med et sånt rom.
Klem
Liza

Mari Anne sa...

Du er så effektiv. Tenk så mange penger du sparer ved å produsere alle plantene selv. Verdens beste argument for både arbeidsinnsats og evt. utlegg til strøm og lys.

Turid sa...

Flinke Mia :) Så fint planterom, misunner deg det litt, men min tid kommer. Ha en strålende mandag:)

orchis sa...

Veldig fint! Godt jobba. Og det blir sikkert fylt opp i en fei. :)

Landbohaven sa...

Hvor er det praktisk med sådan et rum.
Tak for kigget.

Inger Marie sa...

Hei Mia:)...så flink du er!...dette blir kjempebra:)og det spirer alt hos deg...Ønsker deg en god uke,Mia:)

Vilt og vakkert sa...

Heisann!

Så flott vinteropplag boden er blitt!
Supert! Belønningen får du til våren i form av nydelig flor;:OD)

Kan du si meg om det er helt OK å ikke ha noe ordbekreftelse på komentarene? Jeg er blitt spurt om å fjerne mine. Det er jo en sikkerthet... men til hvilken pris?
Det kan være til irritasjon for noen, i alle fall en!
Ha fin uke, Mia

Åsa! sa...

Det där blir ju perfekt för dina plantor! Så skönt att ha allt samlat på ett och samma ställe!