fredag 27. august 2021

Nesten i mål på baksiden

Så er til slutt de siste stammer og røtter fjernet fra hekken, tungt! arbeid. Jorden er siktet og evt løk tatt til vare på.

Det ble noen vindfulle dager som virker ha tørret ut rosenbusken som jeg flyttet. Men bak her er det nå vaiere..

litt lenger bort mangler det fortsatt plan i åpningen, regner ikke med jeg får hjelp å få det hjem med det første…

Bak clematis espalierene så måtte jeg midlertidig lage noe kasseaktig bak for å komme på sammen nivå som kassene.. men armeringsnettet er på plass og jeg har forsøkt rive den ene espalieren uten alt for  stort hell.. Der hvor potta står er planen å flytte Finland hvite rose dit.

 

Så ble det noen nye innkjøp på Rom Hageland  i helgen som var. Der var det fortsatt igjen noen ‘udde’ sorter som ble med hjem.

Først ut fra høyre (der hvor jeg mangler plank). Clematis ‘Little Bas’.

Så nummer 2 ved høyre side av rosenbusken.. Clematis ‘Princess Kate’

 

Nummer 3: Clematis ‘ Princess Diana’

 

 

Og til slutt nr 4: Clematis ‘Betty Corning’

Denne var vel den mest ‘pjuskete’.

Flyttet også hit en blå veronica som sto i en av kassene.

Ettersom jeg måtte ta vekk kassene i rosenhagen er det flere av plantene som er plantet her. En violfrøstjerne satt ved siden av Tiny Tim kassen i rosenhagen. Får som om den trives bedre her. Pussig nok, som tidligere notert, trives den andre fra i fjor godt sammen med rhododendron på baksiden.

Dette er en rose ukjent som jeg gravet opp fra et eller annet sted og spart i potte over vinteren.

Primula innkjøpt 2020: 

Primula elatior ‘Dark Rosaleen’ og

Primula elatior ‘Elisabeth Killelav’

Alle liljene som ble gravet opp fra de tre kassene i rosenhagen har jeg ikke oversikt over hva de kan være lenger.

Rosetikling fra Jansens honningsrose som klart seg over vinteren.

Nyinnkjøpte clematis:

Clematis ‘Little Bas’ , blomstrer juni-september, blomst ca 5 cm, 3m høy, klippes tilbake om våren til 25 cm. Tåler ned til –25 grader.

Clematis ‘Betty Corning’, blomstrer juni-oktober, blomst ca 5-6 cm, 2m høy, klippes tilbake om våren til 25 cm. Tåler ned til –25 grader.

Cematis ‘Princess Diana’, blomstrer juli-september, 4m høy, klippes tilbake om våren til 25 cm.

Clematis ‘Princess Kate’ blomstrer juni-september, 3m høy, klippes tilbake om våren til 25 cm.

1 kommentar:

Marit sa...

Oi, det er litt av en jobb du har utført der! Å fjerne gress og røtter er veldig tungt å ta bort. Du har så mange flotte clematis. Det finnes så mange sorter av de, og det blir noen nye her hvert år også.