mandag 16. mai 2016

Kjøkkenhagen w 19

Knallvær ute igjen, den kalde vinden gav seg i løpet av dagen og det ble rene sommertemperaturer igjen. I kjøkkenhagen har jeg nok med å vanne tror jeg. Hvordan skal jeg klare holde de små frøplantene fuktige? Lokket må være på, kattene kan fortsatt være en utfordring.., under plasten blir det nok skikkelig varmt.

Vi spiser fortsatt asparagus. Noen av plantene har noen få men kraftige skudd, en av dem har mange men tynnere. Er det han og hunplanter kanskje?

I løk og gulerotkassene er det god fart. Jeg kan på enkelte steder begynne prikle gulerøttene, på andre flekker burde jeg så inn ny frø. Som vanlig alltså…

I potetkassene har jeg hatt ut mer jord (gartnerjorden jeg fikk hjem). Litt ulik høyde på gresset enda men det var på tide. Flere av dem var en decimeter nå.

Øverste lange kassen fjernet jeg jordbærplantene fra tidligere i vår og sådde spinat og reddiker, disse er nok ganske representative for alle kassene. Himla gøy å se at det faktisk kan gro noe i disse lange kassene og!

Og først inne på jordbær, ikke noen hvite blomster enda men det er på gang å bli knopper..

Mine elskede bondbønner, Red Epicure.

Sukkererter..

Og litt uklar bilde men det er den krumme ryggen til den første bønnen som er på vei opp!

Så noen bittesmå hjerteblad til salaten jeg sådd.

Idag satte jeg tre tomatplanter jeg fikk av naboen (S.) i mitt lille ‘veksthus’, ser litt små ut nå men de blir sikkert mye større enn de to andre om ikke så alt for lenge.

Hva mangler nå? Har fortsatt ikke mine to squashplanter. Så tenkte jeg så noen pluggplanter, kommer vel til det og etter hvert. Og ikke minst, jeg har lagt mine tre år gamle Borlottobønner i vann, får se om det svulmer opp og kan sås?

1 kommentar:

Lykkelig i hagen sa...

Så mye deilig du har sådd, her har du mye du kan kosde deg med utover sommeren og høsten! Jeg har foreløpig bare satt ut tynne purreplanter og persille i pallekarmene mine. Men så snart jeg er ferdig med konfirmasjon på lørdag skal jeg rydde og så i karmene mine! Ha en fin 17. Mai! Hilsen Anne-Kristin