onsdag 2. desember 2009

Mine favoritter i hagen ?

DSC00113De er så månge. Bortsett fra Clematiser, Liljer, Allium, Roser og alt det andre som gjør hagen til et så hyggelig sted at være, har jeg også mine trogne følgesvenner blant staudene. Jeg klarer ikke å utse en som favoritt, de utgjør selve grunnen i alle mine beplantinger og bidrar til å binde hagen sammen til en helhet. De er trogne, kommer åter hvert år, tåler mitt klima, lar seg enkelt dele og får stå for helheten blant hagens alle andre primadonner.Først ut er vel Smågullkorg, Balkangemsrot, Doronicum cordatum, som lyser opp om våren med sine små soler og passer så utrolig godt sammen med både tulipaner og annen vårløk. Vårens første blomstring pleier å være en fargerik opplevlese.

  190920072024przHv492QEpWcC4Pdn I’ve got so many favourites in my Garden it would be impossible to decide which one I like the best. Apart from Clematis, Lilies, Roses and all the other plants in garden, I have some perennials that always stays, contributing to the ground structure of all my beds, binding it all together, despite all the different rooms and specialities. Faithfully they return every year, hardy as they are, and they are easy to divide and replant in new places. They do balances all the Prim donnas. First of all comes Leopard’s Bane, who with it’s bright yellow colour so well matches Tulips and the other spring bulbs.

  Litt seinere blomstrer Kosakkveronikan, Poslinveronika, Veronica Gentianoides, som skjyter sine lange stengler opp av rabatten, med sine herlige små blomster. Da har hagen gått over till neste fargeskale, den duse og pastellfargete blomstringen. Siden følger blomstringen slag i slag, hagen skifter til stadighet form og farge, Løytnantshjerte, Chrysanthemum, fjellflokk… helt til phloxens tider og høstens ankomst. Når jeg tenker meg om så er nokk denne lille yndige blomst er nokk en av mine største favoritter!

 

1Later on my garden turns from sharp spring colours over to soft, pastel colours. That’s when I can enjoy Speedwell. Once it’s blooming, there soon comes the next round of perennials like Dicentra , Venus’s car, Chrysanthemum,Jacob’s Ladder… all the way to Phlox and Autumn’s arrival. Coming to think of it, I do think this Speedwell is one of my absolute favourites!

  Hver uke legger Maria ut et nytt ‘Trädgårds Tema’  og denne uken spør hun hva vi har for favorittblomst i hagen. Besøk henne for å delta i temaet eller se andres favoritter.

This week ‘Garden Theme’ is arranged by Maria, to participate or just to see what other gardeners think, do go for a visit!

9 kommentarer:

... sa...

Stauder er takknemlige og trofaste, og dette var to vakre favoritter.
Har også gullkorg og kosakkveronika jeg også, og er veldig glad i de når de blomstrer.

sweetbay sa...

I love your "faithfuls" -- so beautiful! I really like the Gentian Speedwell. It has a special charm about it.

Mari Anne sa...

Doronicum var lenge min favoritt blant vår staudene. På den tiden av året er vi sultne på sterke farger. Nå er vår favoritten "Pulmonaria angustifolia" fordi den kommer en god del tidligere. Jeg har skrevet om den 26. april 2009, men den blomstrer før det.

Maria Berg sa...

Ja, den är verkligen liten och skir, väldigt söt.
Det är svårt att välja en det kommer ständigt nya som man tycker om och av olika anledningar.

/MB

Merja sa...

Har också svårt att bestämma mig för en favorit...dom är många och beror på årstiden:)
Ha det gott!

Stephanie sa...

Mias, there are so many beautiful flowers and many are already found in your garden. My current favourites are Rose and Gloxinia :-D They just make my day when I see their flowers. I am sure your favourites give you the same experience too. Have a great day!

Gudrun sa...

Det är verkligen svårt att ange EN favorit, tycker också om så mycket.
Kram

Thusnelda sa...

Favorittane skifter med årstidene, kan det finnast noko meir søtt og innmari vakkert enn snøklokker for eksempel. No i haust var lyngen heilt fantastisk.

Smågullkorg er nydelig. Ha ein fin torsdagskveld.

krepsemor sa...

Smågullkorg har jeg også, en takknemlig og tidlig staude som virkelig lyser opp i bedet! Stauder bare må en ha. Favoritten min er planter med flotte bladfarger, for de er nesten like fine hele sesongen. Ellers er jeg generelt glad i hvite blomster, med innslag i blått!
Det ligger forresten en award til deg på bloggen min, og den fortjener du virkelig!
Ha en fin adventstid!